Privatisering och profitjakt orsak till tågolycka i Oslo

Den tragiska olyckan i Oslo där ett antal skenande vagnar rände in i ett hus och dödade tre personer är troligen delvis orsakad av att säkerhetsrutiner och underhåll åsidosatts. Detta beror i sin tur på att vagnarna hanterades av ett svenskt/norskt företaget Cargonet, inriktat på vinster istället för kvalitet och service. Företaget har tidigare varit inblandat i liknande incidenter. Cargonet ägs av två statliga företag, NSB i Norge och Green Cargo i Sverige.

Vinstjakt, jakt på kortsiktig profit, är alltså det som delvis ligger bakom olyckan i Oslo. Indirekt ligger också privatisering och avreglering bakom då det är dessa som öppnat upp för kortsiktigt tänkande i järnvägsbranschen.

Kombinationen av kortsiktig vinstjakt, åsidosatta säkerhetsföreskrifter, bristande underhåll, tekniska fel som en orsak av detta och otur innebar tre döda människor i Oslo. Med nuvarande utveckling, som ju innebär mer avreglering och mer privatisering i den nordiska järnvägsbranschen, är det risk för att det kommer att bli fler liknande olyckor.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

8 svar på “Privatisering och profitjakt orsak till tågolycka i Oslo”

  1. Eller så är det just de sakerna du räknar upp som drivit upp de lagar och regler som CN Brutit mot. Det vet varken du eller jag utan att kunna härleda till fakta.

    1. Halldin: Om det tar en titt på hur många inlägg jag skrivit om järnvägar och järnvägssystem så aknske du inser att jag är en kompetent person på dettaomrdåe som troligen kan göra ganska korrekta bedömningar baserade på den grundkunskap och den specialkunskap jag har i ämnet. Mina påståenden är med andra ord baserade på fakta och på verkligheten i branschen.

  2. Som vanlig tar sosialistene fullstendig og totalt feil. Ulykken skjedde fordi sporbremsen som ligger i skinnegangen ikke fungerte. Det er det statlige 100 % eide Jernbaneverket som eier skinnene, sporbremsene, signalanlegget, elektronikken og som er ansvarlig for vedlikeholdet av sitt eget utstyr. Det var Jernbaneverkets personell som opererte sporbremsene og som flyttet rundt på vognene.

    I norske aviser var det store overskrifter om at man skulle unders??ke Cargonets vogner. Kanskje man kunne legge skylda på Cargonet, fordi de ikke hadde vedlikeholdt de private vognene sine skikkelig? Det var også stor overskrifter i Norske aviser om at man skulle unders??ke Cargonets lokomotiver. Kanskje det var en feil på de private lokomotivene som hadde forårsaket ulykken?

    Hvis ulykken virkelig hadde v?¶rt Cargonets feil så hadde noen i Cargonet blitt stilte for retten og de hadde fått en streng straff.

    Nå som den uunngåelige konklusjonen er at det er det statlige jernbaneverkets og dets personells feil at utlykken skjedde, kommer hele greia til å bli avfeid med at det var et hendelig uhell. Ingen i staten kommer til å bli stilte for retten og ingen i staten kommer til å bli straffede. Ingen i Jernbaneverket kommer heller til å miste jobben.

    Så påstanden om at privat profittmotiv hadde skylden i ulykken, må du dra mye lenger på landet med. Dersom du tror at privat profittmotiv hovedsakelig og generelt er skyld i ulykker, da tror du ikke bare på julenissen, du tror til og med på feil julenisse.

  3. Anders: Intressant att vi på samma grunder kommit fram till så villt olika slutsatser. Kan det vara så att våra ideologiska hemvister färgar av sig på faktan?

    Mina erfarenheter av Cargonet får mig att dra slutsatsen att de beter sig som att de är om du ursäktar de extrema liknelserna; kommunister som försöker vara marknadsekonomiska. De säljer till underpris, drar in på underhåll och är lika lätta att sammarbeta med som en person utan närminne.

    1. Halldin: Jag ägnar mig åsiktskriverier. Vi vet vad som hänt. Bolag konkurrerar med underpriser. Det spelar ingen roll vem som formellt är ägare. Anledningen att man konkurerar med underpriser är att i ett kapitalistiskt system kombinerat med marknadsmekanismer är detta alltid möjligt. Underpriser innebär att man för att göra vinst måste skära ner på underhåll och avskeda personal. Och resultatet blir säkerhetsproblem. Det hände i England (med resultatet att omfattande återförstatliganden och att regleringar återinfördes) och det händer i Norden nu (vi har uppenbarligen inget lärt av England).

      Om du tror att detta bereor på att systemet liknar öst så vet du inte vad sovjetkommunism var. Om du tror att det liknar socialism med marknad så vet du inte vad socialism är. Men dom utgår från verkligeheten och att det händer i ett kapitalistiskt system med marknad på ett område där ett naturligt monopol råder (vilket gör att markandsmekanismer inte fungerar, vare sig under kapitalism och socialism) så måste man dra slutsatsen att det har med verkligeheten att göra, inte nån specialteori om kommunistiska männsikor och att de inte begriper marknad. Något som ju bara är fantasier. Människor är människor och företag i ett kapitalistiskt system ska göra så hög vinst möjligt, oavsett ägare. Sådant får konsekvenser.

      Faktum är attd et var likadant i de vsnak järnvägssystemen innan de förstatligades på 1940-talet. Problem emd säkerhet och lösnamhet. Det var en av orsakerna till förstatligande. Ett naturligt monopol bör vara monopol och man ska inte försöka gör marknad där ingen marknad finns eller kan fungera (det finns ju ingen möjlighet att öka utbudet på spår i takt med efterfrågan, eller minska den i takta med minskad efterfrågan).

      Problemet går att lösa i ett kapitalistiskt system såväl som i ett socialistiskt. Men det går inte att lösa med marknadslösningar. Vem som äger ettf röetag har inget med om det är kapitalism eller socialism att göra. Det går att ha i stort sett enbart statliga företag och kapitalism (många oljerika arabländer och Kina är sådana exempel). Marknad kan kombineras med både socialism och kapitalism, socialism utesluter inte privat ägande osv.

      Och ja, ens åsikter påverkar hur man tolkar fakta. Inte hur fakta är.

  4. Jag kör själv Cargonets tåg och märker inget av dina påståenden om dåligt underhåll eller låg kvalité. Tvärtom är många vagnar splitternya, loken fungerar utan anmärkningar och den färddokumentation jag får från kontoret är föredömlig. I turerna finns god tid för alla säkerhetsmässiga rutiner. Läser du dessutom Cargonets senaste årsberättelser ser du att det inte finns någon profit att snacka om.
    Olyckan är obestridd tragisk. Men att endast peka finger med slutsatser som bygger på ”troligen” som premiss passar oavsett politiskt ställning inte in i din annars läsvärda blogg.

Kommentarer är stängda.