Nya järnvägar byggs i våra storstadsområden och kanske också i Norrbotten. Det senare beror i så fall på expansionen i gruvindustrin där det finns planer på att öppna en ny stor järnmalmsgruva i Kaunisvaara i Pajala kommun. För att skeppa ut malm därifrån diskuteras att bygga järnväg till Finland för att kunna utnyttja hamnen i Kemi.
Fast vore väl enklare att bygga söderut i Sverige för att ansluta till redan existerande järnväg i Haparanda eller Kalix. Och då utnyttja exporthamnen i Luelå. Ett järnvägsbygge västerut till Gällivare och en anslutning till malmbanan där vore också ett alternativ. Då fick man tillgång till den åretruntöppna hamnen i Narvik och dessutom hamnen i Luleå. Alternativet med att utnyttja en hamn i Kirkenes för malmen från Kaunisvaara låter inte rimligt. En sådan järnväg som det australiensiska gruvbolaget Northern Iron föreslår mellan Kirkenes och Kemi i Finland tycks mig en alldeles för stor och olönsam satsning för att överhuvudtaget bli av. Northern Iron har ju redan tillgång till en åretruntöppen hamn i Kirkenes för malmen från sin nyöppnade gruva i Sör-Varanger.
När det gäller järnvägar i storstadsområden så byggs det flitigt i Malmö och Stockholm. Fast det verkar lite tveksamt med kapaciteten. Kanske måste man i Malmö faktiskt använda den gamla järnvägen även för en del persontrafik och på det sättet kanske också kunna tillåta pendeltåg, eller lokaltåg på järnvägsringen runt Malmö (Kontinentalbanan). Kanske borde också tunneln kombineras med spårbunden trafik ovan jord, på gamla banor som Limhamnsbanan (där spåren i alla fall delvis finns kvar), Malmö-Trelleborgs gamla banvallar där nya spår kan läggas osv.
I Göteborg händer i motsats till Malmö och Stockholm väldigt lite på kollektivtrafikens område. Faktiskt byggs egentligen ingenting. Det är nog symptomatiskt för en stad där bilindustrin är den viktigaste ekonomiska faktorn.
Så visserligen byggs det nya järnvägar både här och där. Men det är faktiskt långt ifrån tillräckligt. Citytunneln i Malmö tycks ju redan från början vara underdimensionerad.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Norrbotten, Kaunisvaara, Citytunneln, Järnvägstrafik, Pajala, Malmö, Göteborg, Stockholm, Kirkenes, Nordkalotten, Finland, Norge, Sör-Varanger, Samhälle, Ekonomi, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Inför den förväntade minskande oljeutvinningen – se t.ex. http://www.fas.org/man/eprint/joe2010.pdf från Pentagon – och därmed ordentligt ökade oljepriser är det väl närmast tjänstefel från regeringen att inte snabbt som attan bygga ut järnvägskapaciteten. Att förlita sig till bilar i all evighet är att inbjuda till prischocker på nästan allting.
MJV har ju tidigare föreslagit 1% av BNP varje år till järnvägsutbyggnader, vilket förstås ligger saftigt över regeringens förslag. Men frågan är om detta är nog.
Med 8% arbetslöshet borde det egentligen inte kosta någonting, nästan, att bygga ut järnvägarna. Jämför med hur man byggde vägar på 30-talet i ett jämförbart arbetsmarknadsläge.
I Göteborg har det varit rödgrönt styre (i olika kombinationer) i 16 år och det görs i alla fall inga större investeringar i kollektivtrafik. Varför misslyckas rödgrönt så kapitalt i Göteborg?
/*off-topic, borttaget*/ #AS
Thomas: S och Mp är precis lika borgerliga som allianspartierna.