Ekonomi underifrån

Boknytt
Socialt företagande
Muhammad Yunus
Bookhouse

Ekonomi underifrån

Underbar och älskad av alla – hittills. Det kan man säga om bankiren, nationalekonomen, Nobelsfredspristagaren, mikrolånsuppfinnaren, barfotakapitalismvisionären, fattigföretagarförespråkaren, socialtansvarsekonomen, världsförbättraroptimisten och kampanjförfattaren Muhammad Yunus från Bangladesh. Som efter ”De fattigas bankir” och ”En värld utan fattigdom” nu skrivit ”Socialt företagande – Den nya typen av kapitalism som tjänar mänsklighetens mest trängande behov”. Det är en radikal inspirations- och instruktionsbok för småskalelokalt, socialekologiskt alternativföretagande (där fick jag in mycket!).

Bankstöd för självhjälp till framförallt fattiga kvinnor (de varken super/spelar bort pengarna eller slösar bort dem på fruntimmer) är en succéidé som snabbt fått världsvid spridning – och inspirerat till icke vinstdrivet samhällsnyttigt företagande bortom statssocialism och bolagskapitalism.

Det handlar om en positiv tredje väg som ”förenar socialismens folkmaktstanke med kapitalismens marknadsflexibilitet”, skrev jag imponerad i min recension av Muhammad Yunus andra bok. Och ekonomisk utveckling underifrån (gärna kulturell egenutveckling, som i Ladakh) är nog en del av framtidens ekonomi.

Men när jag nu recenserar tredjeboken ”Socialt företagande” visar sig svarta moln på den blå himlen via tidningsuppgifter och en tevedokumentär. En del lånande fattiga får ta nya mikrolån för att betala de gamla. ”Medlånare” (Man tar kollektivt ansvar för allas lån i en grupp) trakasserar de som inte klarar återbetalningen. Låntagare flyr bondbyn och/eller tar daglönearbete i den bengaliska huvudstaden Dacca för att klara av lånen. Muhammad Yunus avskedas från ”sin” Grameen Bank för en överföring av pengar till ett annat (socialt) företag. Men det verkar ligga maktkamp och politik bakom det senare.

När dammet lagt sig kring detta kommer fattiglån att fortsätta att vara en del av lösningen på världsfattigdomen, som Muhammad Yunus tror. Men bara en del och inte den superfrälsarlösning som Muhammad Yunus högljutt proklamerar.

Detsamma gäller dess vidareutveckling – ideellt samhällsnyttigt socialt företagande (som Yunus ser som kapitalism med ett mänskligt ansikte fast det lika gärna hade kunnat kallas socialism med ett mänskligt ansikte).

Jag tyckte bättre om den andra boken. Denna tredje bok är mer en fortsatt, konkretiserad och exemplifierad plädering för profitbefriade samhällstjänande företag. Målgruppen vad gäller socialt företagande verkar oftast vara teknikoptimistiska, individidealistiska medelklassintellektuella. Gärna i samarbete med storföretag som söker välgörenhets-PR. Yunus snällkapitalism utmanar inte dagens orättfärdiga världsordning.

På ett ställe skriver han att människans natur ”är fundamentalt god”. Kanske det är därför han tror på dialog snarare än konfrontation med de ansvariga för dagens orättvisa värld.

På andra ställen skriver han dock helt riktigt att människan är såväl osjälvisk som egoistisk. Men att den traditionella kapitalismen med sin ”förvrängda syn på den mänskliga naturen” bara använder människans själviska giriga sida som drivkraft.

Tänk då, argumenterar Muhammad Yunus, vilken fantastisk politisk-social-ekonomisk kreativitet mänskligheten skulle kunna uppnå om vi även fullt ut skulle ta till vara på människans snälla altruistiska osjälviska sida.

Jag kan inte instämma nog där.

Hans Norebrink

Läs mer: Seforum, Esbri, OmVärlden, MM, VA, AB,

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.