Murdochimperiet inte unikt

Rupert Murdochs internationella mediekoncern News Corp är inte på något sätt unik. Det finns många liknande företag, i Storbritannien finns exempelvis Daily Mail & General Trust (DMG) med media i en lång rad länder där Australien, precis som för News Corp, är viktigt. I östeuropa är DMG ägare av många tidningar. DMG äger också TV och radiokanaler precis som News corp, öven om man inte äger nåt lika högprofilerat och stort som US-amerikanska Fox. DMG ägs av familjen Harmsworth, med Lord Rothermere som huvudägare och viktigaste makthavare.

Rothermeres skandaltabloider Daily Mail och Mail on Sunday står inte Murdochs skandaltabloider The Sun och News of the World, efter och det skulle knappast gör nån skillnad för den brittiska tidningsmarknaden om man bara upplöste Rupert Murdochs imperium som den brittiske labourledaren Ed Milliband verkar ha sagt. Mediekoncentration i få händer är ett problem naturligtvis (tänk bara på Sverige där två familjer, Bonnier och Hjörne kontrollerar de flesta dagstidningar). Men sådant kan knappast åtgärdas genom att man ger sig på en enstaka förhatlig ägare. Millibands utspel är nog mer ämnat för väljarna än för att avar ett seriöst förslag.

I andra länder och internationellt finns koncerner som Bertelsmann, Springer, General Electric, Walt Disney, National Amusements (CBS och Viacom), Lagardere, Leo Kirchs konkursade imperium, Hearst Corp, Time Warner, New York Times, Berlusconis medieimperium och många andra. Lokala eller nationella tidningsoligopol tycks snarare vara det vanliga än undantaget. Situationen i Storbritannien är inte unik, Murdoch är inte unik.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

Advertisements