Trängselavgifterna – orimliga betalstationer i Backa

Del 14 av 21 i serien Trängselavgift i Göteborg

Jag är i grunden mycket positiv till trängselavgifterna och inser att det ibland blir lite konstigt och besvärligt för en del individer och en del enskilda hushåll. Sånt kan man stå ut med. Men det finns två ställen där betalstationerna definitivt är orimligt placerade. Södra Guldheden och Backa.

Det finns ingen som helst anledning till att Södra Guldheden (Mosseberg) ska vara utanför betalzonen som jag ser det, men jag inser också det byråkratiska skälet till varför. Det är nämligen så att en liten bit av Mölndal endast går att nå med bil via Doktor Forselius gata. Därför har man lagt gränsen för betalzonen mitt igenom Guldheden istället för på den naturliga platsen söder om hela Guldheden, där det inte finns några gator som korsar. Gjorde man så skulle man kunna ersätta 3 betalstationer med en och placera den innan rondellen vid änden av Toltorpsdalen. Det vore mycket bättre.

Vad det gäller de där Mölndalsborna som kör igenom Göteborg så får väl Mölndal antingen se till att man kan köra nerför Bruns backe (men då behövs en betalstation till eller en avstängd gata) eller så får Göteborg inkorporera en liten bit av Mölndal. För Södermalms del kan man ordna en parallell gata med Toltorpsgatan så att de kan köra upp utan att passera betalstationen.

De andra gäller Backa där jag finner alla betalstationerna vid de olika moten helt vrickade. För oss som ska igenom tunneln och idag tar en liten sväng förbi Brunnsbo så att vi kommer ner i tunneln i den fil som egentligen aldrig har nån kö och på det sättet minskar köerna i de andra filerna såväl som kommer fortare fram spelar de ingen roll, vi får ju betala ändå. För den som kommer från E6 och ska till nån annan del av Hisingen utanför betalzonen spelar de heller ingen roll. Det finns gott om vägar att köra så man slipper avgiften. Så de enda som tycks behöva betala är Backabor som vill köra på och av eller över motorvägen. Det är ju helt orimligt.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Series Navigation<< Snart har alla stora nordiska städer trängselskattFler orimligheter med trängselavgiften i Backa >>

  • lennart1523

    Tycker att man istället skulle lagt en skatt på fastigheterna i Göteborg. Då skulle både folk och företag välja mer lämpliga boende och etableringar utanför stadskärnan och trängseln därmed minskat.

    • http://blog.zaramis.se/ Anders_S

      Men då skulle väl trafiken öka, inte minska. Ju glesare man bor ju mer trafik. Det är inget problem med trängsel i centrala Göteborg idag som jag ser det, det är däremot för mycket trafik kring Tingstadstunneln. Men man kan nog räkna med att trafiken minskar när trängselavgfiter införs.

      En död stadskärna är väl heller inget att sträva efter. Det blir ju som i vissa US-amerikanska städer (ex Newark och Detroit).

      • lennart1523

        Mitt inlägg var lite som ett skämt med viss allvarlig underton. Jag tycker nämligen det är så med Göteborgs makthavare, både politiker, journalister med flera att man ensidigt vill förtäta och förgylla innerstaden. Nästan all debatt i GP när det gäller stadsbyggnad och framtidsvisioner handlar om vad man skall göra med Heden osv. Nästan ingen klarar av att lyfta blicken och se om det finns möjlighet att bygga nya riktiga stadsdelar med affärer, kontor, bostäder, nöjen etc. och inte bara förorter som man byggde på Norra Älvstranden. Det känns som om man vill bygga en stadskärna för eliten där de som har råd kan lätt cykla, gå eller åka spårvagn till jobbet, bion, puben eller teatern medan alla andra skall tvingas åka med en ganska usel kollektivtrafik så att inte ”landsbygdsborna” stör idyllen med sina fula bilar. Så trängselskatt och höjda P-priser är ett sätt att driva bort vanliga människor från stadskärnan som man investerar massor i medan ytterområdena står och förfaller med tomma torg och så vidare.Det enklaste sättet att få bort trängseln i staden vore annars att bara etablera bostäder centralt och lägge kontor och kanske mer affärer i utkanten. Men det bryter väl mot den lyxkänslan som den som har råd med en trea för tre-fyra miljoner förtjänar när han kan promenera till jobbet och köra upp det i halsen på oss andra…

        • http://blog.zaramis.se/ Anders_S

          Men fattiga i Sveriges storstäder har oftast ingen bil och inget körkort. De åker kollektivt idag. EN kollektivtrafik som inte fungerar bra. Undersökningar visar att trängselavgifter har en bra fördelningspolitisk profil, dvs det är överklassen och medelklassen som främst kör bil och som främst kommer att betala. Dessutom ofta sådan som bor i kommuner som Kungsbacka, Kungälv, Mölndal, Partille och Lerum. Jag ser inget problem med det.

          Boendet ändras inte av trängselavgifter och det bor alla socialgrupper innan för betalzonerna även om medelklass dominerar. Men det finns ett fåtal utpräglade arbetarområden också (Nordostpassagen, Almedal och Vita Björn för att nämna tre). Annars är vi överens om fler bostäder för vanligt folk centralt. Bygg exempelvis längs med Mölndalsvägen och Mölndalsån.

          Jag bor innanför betalzonen och den affär där jag handlar livsmedel ligger utanför. Det blir till att gå hädanefter eller så får vi åka efter klockan 18:00. Jag kan inte se att det är nåt egentligt problem.

  • Mikael Wallgren

    Jag bor i Backa och är väldigt glad över att det placerats en betalstation längs Tagene-vägen, annars skulle folk kunna åka av i tagene och köra litteraturgatan hela vägen till Backa-plan. Den ökade trafiken vill jag inte ha. Folk verkar också inte fattat att betalstationerna inte är igång på helgen. Det är bra att knipa åt norra Hisingen. Kärra, Säve och Tuve borna kör alldeles för mycket bil…

    • http://blog.zaramis.se/ Anders_S

      Det är väl bara trafik från Tagene till andra delar av Hisingen som skulle kunna komma undan avgifter på det sättet. Ingen annan. Kärraborna har ju en mycket bättre väg till andra delar av Hisingen. Eftersom de har bättre vägar att köra än Litteraturgatan (exempelvis direkt över till Lillhagen) så skulle det inte påverka trafiken på Litteraturgatan alls. För oss andra spelar det ingen roll. Vi kommer inte undan avgiften hur man gör. Dvs om vi kör innan klockan 18:00 och på vardagarna.

  • Pingback: Kommer trängseln att byta plats? | Annarkia

  • Pingback: Farligt på småvägar på Hisingen | Svensson