SL skryter gärna och ofta om att de erbjuder sina resenärer “världens längsta konstutställning”. Det kanske stämmer, men faktum är att konsten allt som oftast dränks i ett hav av reklam. ”Världens längsta konstutställning” är mer slogan är verklighet för oss kollektivtrafikanter.
För ett år sedan släppte Planka.nu videon Adblock AFK, som blev en stor hit och även nominerades till Viral Video Award på Berlins internationella kortfilmsfestival, nu är det dags för uppföljaren.
– Det är dags att återta utrymmet i kollektivtrafiken, och låta resenärerna själva vara med i processen, säger Sandra Lindqvist från Planka.nu.
Växlingen från reklam till konst kommer pågå hela dagen på olika tunnelbanelinjer. Vissa kommer jobba med collage, andra med akvarell. Ibland kanske reklamen kommer få vara en tom yta med en penna hängande bredvid, för att alla ska kunna delta.
– Reklamen är bara ca 2% av SL:s intäkter, men priset för att den tvingas på resenärer är högt, säger Sandra Lindqvist från Planka.nu. Vårt mål är en reklam- avgiftsfri kollektivtrafik som vi resenärer tillsammans utsmyckar.
Planka.nu/Svensson
Intressant?
I media: SVD1, 2, 3, DN1, 2, GP1, 2, 3,
Läs även andra bloggares åsikter om Reklam, Reklamfri kollektivtrafik, Planka.nu, Viral Video Award, Adblock AFK, Gratis kollektivtrafik, Avgiftsfri kollektivtrafik, Kollektivtrafik, Propaganda, Konst, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.