Brottet, Forbrydelsen, The Killing

Forbrydelsen är en dansk TV-serie som producerats och sänts 3 säsonger. På svenska heter den Brottet och alla tre säsongerna har också sänts här. The Killing är en US-amerikansk TV-serie som producerats i tre säsonger och var två första säsonger byggde på den första säsongen av den danska TV-seriens Forbrydelsen.

Handlingarna är likartade, den kvinnliga huvudpersonen, Sara Lund i den danska serien och Sarah Linden i den US-amerikanska är psykiskt skadade personer. Sara Lund upplever jag som värre skadad än Sarah Linden och jag tvivlar på att en person med så sargat psyke överhuvudtaget skulle får arbeta inom polisen. Det är en av de saker som känns minst trovärdiga med den danska serien. En serie som annars överlag är mer trovärdig och bättre än den US-amerikanska som jag tycker är full med övedrivna och överdimensionerade aktioner.

I den danska versionen känns slutet av första säongen trovärdigt, i den US-amerikanska (där det tar slut först efter andra säsongen) gör det inte det. Det är orimligt att personer som bevisligen var närvarande vid ett mord och försökt dölja bevis för mordet inte blir åatalde för medhjälp. Jag kan inte tänka mig att det kan gå till så i verkligheten. Politikernas genomkorrumperade agerande känns inte heller så trovädigt. Inte i den danska serien och inte heller i den US-amerikanska.

Mireille Enos

Mireille Enos

Bägge serierna känns dock välgjorda, de är spännande och jag tycker huvudrollsinnehavarna spelar bra. Mireille Enos som Sarah Linden kanske lite bättre än Sofie Gråbøl som Sara Lund. I alla fall känns Sarah Lindens psykiska tillstånd mer trovärdigt än Sara Lunds. Sofie Gråbøl dyker faktiskt också upp i den US-amerikanska serien, i en mindre biroll som åklagaren Niilsen. New York Times har också gjort en jämförelse av de två upplagorna av samma historia och de skriver så här:

The more deliberate, methodical storytelling of the Danish series also created a different environment for the actors. Not that “The Killing” was lacking in good performances: the cast, particularly Michelle Forbes and Brent Sexton as the grieving Larsen parents, was the best thing about it. But the Danish actors had more to work with — more complex characters, more detailed arcs, more scenes with beginnings, middles and ends. Sofie Grabol, as the relentless detective Sarah Lund, and Lars Mikkelsen, as the idealistic, arrogant politician Troels Hartmann, take full advantage of this, turning in gritty, tightly controlled yet bravura performances.

Perhaps the most striking difference between the two productions is their respective emotional temperatures: Danish cool versus American heat. Not that there isn’t the same amount of grief, anger and shame in “Forbrydelsen” as there is in “The Killing”; it’s just expressed with greater reserve. The children who act out do so more politely; adults who scheme and fight do so with more compunction. Some of this may be national temperament and some of it, again, may be the exigencies of short-season character development. As the victim’s mother, the Danish Pernille Larsen starts out shell-shocked and gradually builds to anger while the American Mitch Larsen starts out in a rage and stays there.

Jag kan till stor del hålla med om det som Mike Hale skriver i NYT, men kanske inte helt.

De två efterföljande säsongerna av den danska TV-serien har inget med den tredje säsongen av den US-amerikanska serien att göra. Det är olika handlingar och olika händelseförlopp. De danska säsongerna tycker jag var mycket bra, bättre än den första säsongen, men det är inte trovärdigt att polisen skulle låta Sara Lund återkomma i tjänst. Tredje säsongen av The Killing är inte lika bra, även där ser jag ett problem med att Sarah Linden får återkomma i tjänst även om det är trovärdigare än motsvarande sak i Forbrydelsen. Polisarbetet i den tredje säsongen av US-amerikanska The Killing känns dock betydligt trovärdigare än i de första två säsongerna. Den danska serien behäftas med trovärdighetsproblem på den punkten i alla tre säsongerna.

Den manliga huvudrollen, Stephen Holder, i den US-amerikanska serien spelas av svenske Joel Kinnaman. Jag tycker han gör bra ifrån sig. I de danska serierna har ingen av de manliga huvudpersonerna gjort något större intryck på mig om jag ska vara ärlig.

I tredje säsongen av The Killing finns utöver att jag tycker serien är bra också en referens till en av mina favoritTV-serier, nämligen Firefly. Jewel Staite som spelar en av huvudpersonerna i Firefly, maskinisten ombord på rymdskeppet med samma namn som ST-TV-serien, spelar åklagare och flickvän till Stephen Holder i The Killing. Holder har en tatuering som anknyter till Firefly, texten Serenity, vilket är den fan-finansierade avslutningsfilmen för TV-serien Firefly och namnet på en dalgång som var väsentlig för flera av besättningsmedlemmarna på rymdskeppet Firefly. Naturligtvis höjer denna referens uppskattningsafaktorn vad det gäller The Killing.

Brottet (Forbrydelsen) är i slutändan ändå en mycket bra TV-serie. Det är The Killing också.

Mer: HD, AB, SVD, UNT, Filmfenix,

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Tags: , , , , , , , , , ,

Powered by Qumana

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

2 svar på “Brottet, Forbrydelsen, The Killing”

Kommentarer är stängda.