Det finns ett enda aktivt varv kvar i Göteborg. Det är inte Götaverken som många tror. Det är ett varv som sannolikt redan är nerlagt även om personalen försöker köpa det och rädda det.
Det handlar istället om Gotenius varv. Som verkligen är det sista varvet i Göteborg. Det ligger på Ringön, innanför Götaälvbron och kommer att hamna innanför den nya Hisingsbron också. Men det blir skillnader. Fartyg som anlitar Gotenius kommer inte längre att kunna komma in till varvet om den föreslagna Hisingsbron byggs. Viktiga kunder kommer inte att kunna anlita varvet om den nya bron byggs så som det beslutats om. Göteborgs stad kommer på det sättet att medverka till att det sista varvet i Göteborg också får stänga. Det är därför inte förvånande att Gotenius varv hör till de instanser som överklagat beslutet i mark- och miljödomstolen i september om den nya bron.
Den föreslagna Hisingsbron kommer också att försämra för sjöfarten, Sjöfarten på Vänern. Viktig för svensk export. Viktig för Sveriges rederier. Två av de största svenska rederierna lever delvis på Vänersjöfart, Ahlmark Lines och Thunbolagen, och tre av de största har sin huvudkontor i Vänerhamnar. Förutom de redan nämnda också Wisby Tankers.
Det finns all anledning att ta de överklaganden av Hisingsbron som finns på allvar. Det vettiga är att bygga en högre bro med öppningsbara klaffar. Det räddar det sista varvet som finns kvar i Göteborg och det är positivt för den svenska exporten och den svenska sjöfarten såväl som för Göteborgs hamn.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Hisingsbron, Götaälvbron, Gotenius varv, Ahlmark Lines, Thunbolagen, Sjöfarten, Göteborgs Hamn, Vänern, Vänersjöfart, Göteborg, Ekonomi, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Nu förstår jag inte riktigt. Den nya (vackra) bron har ju en höjningsbar brobana som ska öppnas 15 gånger om dagen. Är höjden otillräcklig? I så fall kan man ju ändra till en klaffbro i stället. Jag har aldrig ens under tidigare decennier upplevt att trafiken under bron varit särskilt frekvent. Är det besvärligt för högre fartyg att ligga för ankar en stund eller att justera sina tider? I och för sig kommer jag från den skaraborgska slätten och har bara paddlat kanot 🙂
Ja, höjden är otillräcklig för båtar med master enligt Gotenius överklagande. Master har en stor del av de båtar som kunde till Gotenius har. Gotenius är okej med en lägre bro, men det måste vara en klaffbro eller en svängbro. SÅ at det går att åstadkomma fri höjd.