Lösningen av trafikproblemen i Torslanda längs med väg 155 är inte att bygga fler stora och större vägar. Det brukar istället ge mer biltrafik. En ny stor väg skulle ge samma problem som idag, men i nya områden. Öckeröborna vill inte ha nån bro eller tunnel. De har de klargjort i flera folkomröstningar. Det är inget alternativ.
Lösningen är istället att minska pendlandet och bilåkandet. Lösningen är att sluta bygga bostäder i Torslanda. Det är också bra att öppna alternativa vägar för den lokala biltrafiken. En del sådana vägar finns redan idag men kan inte användas för genomfartstrafik. De kan öppnas upp. Det behövs alterntiva och effektiva sätt att åka till öarna i Öckerö kommun utan att behöva använda bil eller buss på väg 155.
Med tanke på att det inte finns spårbunden kollektivtrafik med rejäl kapacitet ut till Torslanda är det inte lämpligt att bygga fler bostäder där. Stoppa byggandet i Torslanda, framförallt i kustnära lägen som ökar trafiken på vägen till och från färjorna på Öckerö. Bygg istället villlor och radhus i Angered, Bergsjön och Kortedala, på de tomma områdena mellan miljonprogramsförorterna. Bygg hyreshus i Askim, Hovås, Brottkärr och Billdal. Bygg mer bostäder i innerstan, Mölndalsåns dalgång, mellan Gamlestaden och Hjällbo, i Aröd och Lillhagen, de öde parkeringsplatserna i norra Masthugget, oanvända öde områden i Majorna etc. Bygg närmare de stora arbetsplatser och arbetsplatsområden som finns. Volvo, Sahlgrenska, Östra sjukhuset, Saab i Lackarebäck och Kallebäck, Astra i Mölndal, SKF, innesrtan
Rusta upp Gamla Hjuviksvägen från Nolered till Hästevik, gör den till genomfartsväg och låt folk som ska till Hästevik använda den istället för 155:an, gör det möjligt att köra mellan Tumlehed och Hästevik samt skapa lokala genomfartsvägar mellan Flyghamnsvägen och Hällsviksvägen, mellan Andalen och Hällsvik, Hällsvik och Hjuvik. Med alternativa vägar för lokal biltrafik minskar trycket på väg 155. Och lite mer långsiktigt, använd järnvägen som går till Volvo också till kollektivtrafik och förläng spåren till Amhult samt bygg dubbelspår och elektrifiera.
Från öarna borde det finnas direktfärjor in till centrala Göteborg. Snabbfärjor. Då kan det bli färre som behöver åka bil till jobbet i centrala Göteborg från öar som Hönö, Öckerö, Björkö, Kalvsund och Grötö där det bor många med jobb inne i Göteborg. Nån av linjerna, för det behövs nog två eller tre, kan angöra Hjuvik och Lilla Varholmen också. Det gör det också möjligt för turister och badgäster att skippa bilen och istället ta en snabbfärja direkt från centrala Göteborg. Många på Hönö och Öckerö åker bil till jobbet på Volvo, kanske borde det finnas en bättre busslinje för det än expressbussarna in till stan.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Torslanda, Biltrafik, Nolered, Gamla Hjuviksvägen, Tumlehed, Hästevik, Amhult, Flyghamnsvägen, Andalen, Hällsviksvägen, Hällsvik, Hjuvik, Pendeltåg, Byggstopp, Snabbfärjor, Lilla Varholmen, Öckerö, Björkö, Hönö, Grötö, Kalvsund, Göteborg, Bilism, Stadsplanering, Bostadsbyggande, Bostadspolitik, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.