Linbana som en del av kollektivtrafiken

Linbanor används främst på skidorter och för turistdestinationer i världen, men det har blivit vanligare med linbanor i kollektivtrafiksystem i världen. I La Paz/El Alto i Bolivia är det själva ryggraden i kollektivtrafiksystemet, i Medellin i Colombia har det inneburit högre social status för fattiga områden och medfört minskad kriminalitet.

La Paz/El Alto har idag världens största linbanesystem för kollektivtrafikändamål. I övriga städer där systemen främst är komplement till annan kollektivtrafik är de oftast inte sammanhängande.  I La Paz ska dessutom ytterligare 3 linjer byggas. När det planerade systemet är färdigbyggt ska det vara 33,8 km långt och ha 27 stationer. Linjen med streckat grått och vitt öppnades i mars i år.

La Paz

Turistlinjer som inte ingår i städernas kollektivtransportsystem eller används som en del av kollektivtrafiksystemet finns på många håll. De har jag i allmänhet utelämnat men det är svårt att dra gränsen. Jag har tagit med Kölns och Berlins linjer då de ansluter till övrig kollektivtrafik, men det känns lite tveksamt. Barcelonas linjer utgör exempelvis ett mellanting. De används delvis som kollektivtrafik, men ingår inte i stadens kollektivtrafiksystem.

Städer med linbanesystem i kollektivtrafik, stad, total linjelängd i km

La Paz/El Alto, 20,2
Medellin (Colombia), 9,3
Hong Kong, 5,7
Ecatepec (Mexico), 4,8
Taipei (Taiwan), 4,3
Ankara, 3,2
Barcelona, 2,0
Caracas, 1,8
Constantine (Algeriet), 1,6
Singapore, 1,6
Berlin, 1,6
London, 1,1
Alger, 1,1
Mérida (Venezuela), 1,0
Portland, (Or, USA), 1,0
New York, 0,9
Köln, 0,9
Chongqing, 0,7
Vila Nova de Gaia (Portugal), 0,5

Linjerna i Alger är mycket korta och har bara 2 stationer var. Till viss del fungerar de på samma sätt som snedhissar (funicular) som också finns i många städers kollektivtransportsystem.

Städer med linbanesystem i kollektivtrafik, stad, antal linjer

La Paz/El Alto, 6
Alger, 4
Medellin (Colombia), 3
Hong Kong, 2
Barcelona, 2
Ecatepec (Mexico), 1
Taipei (Taiwan), 1
Ankara, 1
Caracas, 1
Constantine (Algeriet), 1
Singapore, 1
London, 1
Mérida (Venezuela), 1
Chongqing, 1
Portland, (Or, USA), 1
New York, 1
Vila Nova de Gaia (Portugal), 1
Berlin, 1
Köln, 1

Städer med linbanesystem i kollektivtrafik, stad, antal stationer

La Paz/El Alto, 20
Ecatepec (Mexico), 10
Alger, 10
Medellin (Colombia), 9
Caracas, 7
Singapore, 6
Ankara, 4
Taipei (Taiwan), 4
Berlin, 3
Portland, (Or, USA), 2
Hong Kong, 2
Constantine (Algeriet), 2
Mérida (Venezuela), 2
Chongqing, 2
Vila Nova de Gaia (Portugal), 2
New York, 2
Köln, 2

Det är svårt att komma över uppgifter om hur många passagerare linjerna och systemen har så nedanstående är bara några exempel. Medellin är sannolik det system som har näst mest passagerare.

Städer med linbanesystem i kollektivtrafik, stad, miljoner passagerare per år

La Paz/El Alto, 50
Caracas, 5
Alger, 4
Constantine, 3
London, 1
New York, 1
Köln, 0,3

I stort sett alla städer där linbanesystem eller linjer ingår i kollektivtrafiken är städer med stora höjdskillnader. Undantagen är London där det handlar om en linje som främst har turister som passagerare och New York där det handlar om en förbindelse mellan Manhattan och Roosevelt Island. Systemen i Singapore och Hong Kong är också viktiga turistattraktioner med en mycket stor andel turister som passagerare.

Källor till uppgifterna är Wikipedia och The Gondola Project. Det finns säkert en del system jag kan ha missat.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.