Bygget av Västlänken har just påbörjats och eftersom Västlänken inte kan utnyttjas full ut såvida inte en ny järnväg till Borås byggts så är det inte det minsta förvånande att regeringen nu lämnar klartecken för en utbyggnad av järnvägen mellan Göteborg och Borås.
Regeringen anslår också 3,8 miljarder till en utbyggnad av en första etapp av den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås. Byggstart ska dock inte ske förrän 2024. Region Västra Götaland har anslagit 3 miljarder. Totalkostnaden för hela sträckan Göteborg-Borås har beräknats till 33 miljarder. Dessa miljarder räcker väl ungefär till sträckan Mölnlycke-Bollebygd.
Samma år ska också arbetet med att göra Göteborgs hamn djupare starta, 1,4 miljarder har regeringen anslagit till detta. Totalkostnaden för hamnfördjupningen har beräknats till 4 miljarder. Men den är ärligt sagt ganska meningslös så länge Mærsk (som äger APM Terminals) bestämt att de största fartygen inte längre ska gå till Göteborg. Rederier som konkurrerar med Mærsk använder ju i allmänhet inte deras hamnar så de är knappast aktuella heller.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.