Idag är kollektivtrafiken i Göteborg extremt störningskänslig. Det beror framförallt på två saker. Den första är att många kollektivtrafiklinjerna som går över Götaälvbron och som om några år kommer att gå över Hisingsbron som genom att den är en lågbro kommer att orsaka fler störningar än den nuvarande bron. Den andra orsaken är att nästan varenda linje går via Brunnsparken och Drottningtorget. Störningar där slår ut större delen av kollektivtrafiken i Göteborg.
En störning på bron till Hisingen slår ut kollektivtrafiken till Biskopsgården, Backa, Lillhagen, Skogome, Lindholmen, Eriksberg, Tuve, ja faktiskt hela Hisingen plus att det orsakar störningar på den långväga kollektivtrafiken till Kungälv, Marstrand, Stenungsund, Tjörn och Orust. Dessutom innebär det också, faktisk helt i onödan, att kollektivtrafiken till Johanneberg, Krokslätt (Burås, Mossen, Fredriksdal) samt södra Guldheden och stora delar av Örgryte helt slås ut.
Störningar i Brunnsparken gör att i story sett all kollektivtrafik slås ut.
Att lösa en del av problemen är ganska enkelt. All busslinjer mellan fastlandet och Hisingen måste inte gå via bron, en del borde istället går via Tingstadstunneln eller i framtiden också Marieholmstunneln. Alla linjer som går till Södra Guldheden, Johanneberg, Burås, Mossen och Fredriksdal måste inte också gå till Hisingen. Omvänt gäller att alla viktiga busslinjer på Hisingen inte måste går över bron eller ens in till centrala Göteborg. Vändplatser på Hisingen för sydgående spårvagnar skulle göra det möjligt med spårvagnstrafik även vid en störning på bron. Med spårvagnslinje till en ny pendeltågstation i Brunnsbo, pendeltågstrafik på Bohusbanan, spårvagn till Lindholmen, en spårvagnstunnel mellan Lindholmen och Stigberget skulle känsligheten för störningar på bron i stort sett kunna byggas bort. Införs pendeltågstrafik på Hamnbanan med nytt dubbelspår ända ut till Volvo Torslanda skulle det bli ändå bättre.
Både busslinjer och spårvagnslinjer kan tas bort från Brunnsparken. Linjer som går via Gamlestadstorget, Stenpiren, Korsvägen, Järntorget/Hagakyrkan, Linnéplatsen eller Hjalmar Brantingsplatsen måste inte gå via Brunnsparken. En ny spårväg från Stenpiren till Lilla Bommen och vidare över Gullbergsvass till Gamlestadstorget skulle göra fler alternativa sträckningar möjliga. Ovan nämnda tunnel mellan Lindholmen och Stigberget skulle också vara bra i det hänseendet.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.