Västtrafik förlorar 100 miljoner på att folk inte alltid betalar sina resor. Påstår de själva. Det är naturligtvis inte sant. De har ingen aning om hur mycket de förlorar för att folk inte betalar alla sina resor. Siffran är en ren gissning. Ett påhitt.
De menar också att åkandet ökar utan att betalningarna ökar i samma takt. Åkandet ökar kanske, men egentligen vet de inget om det eftersom det är antalet betalningar som visar hur stort åkandet är. Det är möjligt att de genomfört manuella undersökningar för att räkna antalet resenärer och på så sätt fått fram att antalet resor och resenärer ökat. Så okej, resandet ökar troligen.
Samtidigt vet ingen om det handlar om att människor reser mer på samma biljett eller om det handlar om att de inte betalar för sina resor. Så ingen vet hur mycket pengar Västtrafik förlorar eller inte förlorar. Siffran på 100 miljoner är bara en ren gissning, ett påhitt. Mer kontrollanter som de tänker skaffa sig kan inte åtgärda tjuvåkning.
Från gamla undersökningar vet vi att tjuvåkning främst handlar om korta sträckor. Det är vanligare i stadsdelar där möjligheterna att transportera sig enkelt till fots mellan olika delar av området är begränsade eller besvärliga som exempelvis i Bergsjön, Kortedala, Tynnered och mellan olika stadsdelar i Angered, men vanligast är det troligen vid korta resor i centrum. En eller två hållplatser. Det enda som kommer att hända med den typen av resor om det finns fler kontrollanter är att de inte kommer att ske. Folk kommer att gå istället och inkomsterna för Västtrafik kommer därmed inte att öka. Frågan är om de fiktiva förluster som görs på dessa korta gratisresor överhuvudtaget ska anses vara några förluster för Västtrafik. Om folk inte tjuvåkte skulle resorna inte existera och Västtrafik inte tjäna en krona.
Kanske förlorar Västtrafik egentligen nästan ingenting på tjuvåkningen. I så fall blir en ökning av antalet kontrollanter inget annat än slöseri med pengar. Och en försämring för all resenärer då resorna blir jobbigare och obehagligare.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.