Bra förslag om spårvägen men tveksamt om bilism och Göteborgs centrum

Påståendet att centrum i Göteborg tynar bort är ett ständigt upprepat mantra från affärsägare i centrum som inte lyckas få sina verksamheter att bli lönsamma. Jag är av uppfattningen att påståendet faktiskt inte är sant. Oavsett svamlet om den biten och en del andra dumheter om leran och sådant har Lars Nordmark, Claes Westberg och Hans Cedermark från Föreningen Göteborgs Kultur- och Miljöarv (GKMA) lyckats prestera en del bra förslag kring spårvägen i en debattartikel i GP. Men det är bara presenterat som en önskelista utan konkreta förslag.

De har delat upp spårvägen i ett antal grenar och gett medelhastigheter för de olika grenarna:

  • Saltholmsgrenen: Saltholmen-Järntorget, 18-27 km/tim.
  • Majornagrenen: Marklandsgatan-Järntorget, 18-20 km/tim.
  • Frölundagrenen: Opaltorget-Linnéplatsen, 20-26 km/tim.
  • Mölndalsgrenen: Mölndal-Korsvägen, 23-30 km/tim.
  • Torpgrenen: Torp-Korsvägen, 22 km/tim (den går dock från Östra sjukhuset, inte Torp)
  • Östragrenen: Östra Sjukhuset-Redbergsplatsen, 21 km/tim.
  • Kortedalagrenen: Bergsjön-Drottningtorget, 26-30 km/tim.
  • Angeredsgrenen: Angered-Drottningtorget, 33-43 km/tim.
  • Hisingsgrenen: Länsmansgården-Hjalmar Brantingsplatsen, 26 km/tim.

De föreslår bl.a. ett antal åtgärder som de menar kan genom föras på kort sikt såsom signalprioritering för kollektivtrafiken, färre hållplatser, expresslinjer, genare sträckningar, successiv standardhöjning till stadsbana och modernare vagnpark för snabbare av- och påstigning.

Dessa saker kostar en del pengar och bara ett av förslagen är möjligt att snabbt och enkelt införa. Färre hållplatser. Ett av förslagen finns redan, signalprioritering. Det gäller så vitt jag vet redan överallt. I alla fall finns det längs Mölndalsvägen och i hela centrala Göteborg inklusive Skånegatan, Linnégatan och Avenyn. Modernare vagnar är på väg. Expresslinjer är inget kortsiktigt förslag. Men den turtäthet som finns på spårvagnslinjerna idag är förslaget inte möjligt. Det krävs omkörningsspår och nya sträckningar för att det ska vara möjligt.

När det gäller färre hållplatser har jag några konkreta förslag. Liseberg och St. Sigfridsplan kan slås ihop till en hållplats som då läggs under motorvägen med möjlighet till byten med pendeltåg vid Lisebergs station och bussar på samma plats. Det förutsätter att staden och regionen är så smart att den även fortsatt har pendeltågslinjer som kör den vägen och inför busslinjer som går genom Gårda. Ihopslagning av Chapmans Torg och Jaegerdorffsplatsen till en hållplats vid Kustgatan. Det möjliggör direktbyten mellan buss och spårvagn. Nedläggning av hållplatsen Varbergsgatan och en flytt söderut av hållplatsen Elisedal. Nedläggning av hållplatsen Berzeeligatan, nedläggning av hållplatsen Olivedalsgatan, flytt av Prinsgatans hållplats söderut och nedläggning av hållplatsen Grönsakstorget. Det finns säkert även många andra hållplatser som kan tas bort eller slås ihop.

De tre artikelförfattarna vill också ha en utbyggnad av Operalänken mellan Stenpiren och Hisingsbrons södra landfäste för att avlasta Brunnsparken. För Kortedalagrenen finns ett färdigt förslag som ger kortare restider genom en utbyggnad som knyter an till Angeredsgrenen. Hisingsgrenen bör få bättre resstandard, vilket kan ske genom kompletterande spårvägsutbyggnad av Gropegårdslänken, Lindholmsallén och ny bro över älven vid Stigbergstorget. Det är i grunden mycket bra förslag även om jag tycker en tunnel mellan Lindholmen är bättre än en bro.

Slutligen vill de ha en tunnel för spårvägen mellan Linnéplatsen-Haga-Allén-Drottningtorget. Det är också ett bra förslag. Men jag tycker det behövs mer. Spårväg över Heden skulle möjliggör en snabbare och genare koppling mellan Majornagrenen och Östragrenen samt avlasta Brunnsparken och Drottningtorget. En bana bör byggas längs med Dag Hammarsköldsleden ner till i alla fall Brottkärr. Den bör få en sidogren från Järnbrott till Frölunda Torg. Det skulle verkligen medföra möjligheter till snabba förbindelser till Frölunda på samma sätt som den nya tunneln till Kortedala som är på gång. Självklart behövs spårväg till Backa, inte bara till Brunnsbo och den nya pendeltågsstationen som ska byggas där. För att få en ny snabb förbindelse till Saltholmen bör en en spårväg byggas längs med Oscarsleden (kan byggas under, över eller i) fram till Kungssten.

Sen har de också en del helt förvirrade idéer om utökad satsning på bilism som verkligen är både otidsenliga, ålderdomliga, miljöfarliga och klimatnegativa. Spårvägen och kollektivtrafiken behöver byggas ut men inte bilismen. De fattar inte heller att det kommer fram lika många bilar per tidsenhet på en boulevard med 50 km/tim som på en motorväg med 70 km/tim. Detta genom att det går att köra tätare i lägre hastighet. Inte bara Oscarsleden och Dag Hammarsköldsleden borde göras om till boulevarder utan också motorvägen genom Gårda, delar av Lundbyleden och motorvägarna i östra Göteborg.Göteborgs centrum håller heller inte på att bli öde och det är bra om om folk handlar i närområdet istället för i centrum. Den enda av deras tankar om bilismen som jag tycker är rimlig är att flytta E6 genom stan österut. Det borde gjorts för länge sen. En tunnel från Kallebäck till Sävenäs borde vara möjlig med direkt anslutning till den nya Marieholmstunneln.


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.