Ta tillbaka kontrollen över svensk järnväg

En gång i tiden gick det att lita på den svenska järnvägen. Tågen kom i tid, biljettpriserna var rimliga. Så är det inte idag. Det som en gång var ett välfungerande, sammanhållet järnvägssystem har havererat.

Vi har idag en situation där en mängd olika aktörer ansvarar för sin lilla avgränsade del av järnvägssystemet. I många fall drivs de dessutom av ett rent vinstintresse, istället för att se till tågtrafikens bästa. Ingen tar ansvar för helheten. Samhället saknar kontroll.

I Almedalen presenterade Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar ett förslag på hur kontrollen över järnvägen ska kunna återtas. Det måste gå att lita på att järnvägen fungerar. Vänsterpartiets förslag är att det som splittrats upp och slagits sönder samlas ihop i en gemensam statlig organisation. Denna lösning kallar Vänsterpartiet för Järnväg Sverige.

Vänsterpartiets förslag i korthet:
  • Ta tillbaka kontrollen över helheten. Skapa Järnväg Sverige med ett helhetsansvar. Detta i linje med den brittiska återregleringen av tågen. Järnväg Sverige ska äga och underhålla statens järnvägsinfrastruktur i egen regi samt sätta priser, ansvara för all bokning och ha fullt ansvar för tågplanering. Privata tågoperatörer får dock kvarstå på grund av EU-krav och -regler.
  • Järnväg Sverige ska sätta förutsägbara priser (avskaffa dynamisk prissättning) och sänka dem med 20 procent för att nå ambitionerna om ökad spårbunden trafik.
  • Ett konkret mål för en ökning av spårbundna transporter.
  • Byggande av ny räls och ökad spårkapacitet.

Det Vänsterpartiet föreslår skulle underlätta vardagen för miljontals svenskar. För alla som reser i jobbet eller för att hälsa på släkten. Det skulle lösa ett av de stora strukturella problemen för industrin och innebära stärkt svensk konkurrenskraft. Det är en central del av arbetet för att genomföra klimatomställningen.

Läs mer om järnväg


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.