Största vänstersajterna i september 2024

De största vänstersajterna i september 2024 är i stort sett desamma som förra månaden. Dagens Arena har dock gått om Flamman och Arbetaren har gått om min blogg. Parabol har ökat antalet besökare i likhet med Magasinet Konkret och finlandssvenska Ny Tid.

Har också beslutat mig för att ta med Birger Schlaug på listan och funderar på att inkludera en del andra gröna sajter som kanske i viss mån kan ses som vänster. Aktuellt i Politiken har jag tagit bort. Det är en tidning trogen den socialdemokratiska ledningen som ju är allt annat än vänster. Data kommer som vanligt från Similarweb var uppgifter tycks blir allt mer verklighetstrogna. Förut ska de ha visat alldeles för många besök på en del sajter.

Jag har denna gång också tittat på varifrån de olika sajterna får sin besökare. Hur korrekta de uppgifterna är känner jag inte till men anta att de i all fall ger en fingervisning om hur det ser ut. För Gunnar Wall finns inga tillgängliga uppgifter.

De största vänsternyhetssajterna i september, tusentals besök
    1. ETC, 731,9, Dagens ETC AB
    2. Dagens Arena, 99,4, Politikens och Idéernas Arena i Stockholm AB
    3. Flamman, 90,2, Tidningsföreningen Norrskensflamman upa
    4. Arbetaren, 38,7, Arbetaren Tidnings AB
    5. Svenssons Nyheter, 31,5, Zaramis Konsult AB/Nyhetskartan Media AB
    6. Parabol, 27,6, Föreningen Parabol
    7. Magasinet Konkret, 24,3, Opulens Förlag AB
    8. Ny Tid, 21,1, Tigern rf
    9. Tidningen Svärm/Radio åt alla, 18,1, Allt åt alla
    10. Klägget, 17,2, Föreningen Skifte för Sverige
    11. E-folket, 16,4, Föreningen E-folket
    12. Opulens, 15,7, Opulens Förlag AB
    13. Tobias Hübinette, 15,1, Tobias Hübinette
    14. Birger Schlaug, 14,8, Birger Schlaug
    15. Internationalen, 12,2, Socialistisk Politik
    16. Gunnar Wall, 11,4, Gunnar Wall
    17. Offensiv, 9,0, Socialistiskt Alternativ
De största övriga vänstersajterna i augusti, tusentals besök
    1. Skiftet, 58,5, Föreningen Skifte för Sverige
    2. Mitt Skifte, 61,1, Föreningen Skifte för Sverige
    3. Vänsterpartiet, 53,7, Vänsterpartiet
    4. Ung Vänster, 10,9, Ung Vänster
    5. Marxistarkiv, 9,5, Marxistarkiv
    6. Katalys, 8,4, Tankesmedjan Katalys
Varifrån kommer besökarna?

De stora sajterna får väldigt många besökare direkt, dvs det är läsare som skriver in adressen i sin webbläsare eller har ett bokmäre för sajten. Alla mindre sajter har lägre andel direktbesökare. Det är något en sajt får om den är stor och ses som en naturlig startpunkt för att läsa nyheter på nätet. Små sajter måste växa på andra sätt först för att kunna få större andel direktbesökare.

Sökningar

Sökningar har också stor betydelse för både de större sajterna och de mindre. En sajt som avviker på ett negativt sätt är Skiftet som får väldigt få besökare via sökningar på sökmotorerna. Två sajter som avviker i andra riktningen är Katalys och Svenssons Nyheter som är de sajter som har störst andel besökare från sökmotorer. Även Dagens Arena har stor andel besökare från sökningar.

Det är förmodligen viktigt för mindre sajter att ägna en tid åt sökmotoroptimering. Det skulle förmodligen ge de flesta sajter fler besökare.

Sociala medier

Sociala medier har större relativ betydelse för små sajter som inte har en massa direktbesökare och kanske inte är lika bra på sökmotoroptimering. Svensson Nyheter  (denna sajt) avviker här negativt med en liten andel från sociala medier men har större andel besökare via länkar på andra sajter. Det är till stor del en synvilla för besökarna via länkarna kommer huvudsakligen från flashback som ju är ett socialt medium.

Många gamla vänstertidningar har lägre andel från sociala medier än nya vänstertidningar som Magasinet Svärm/Radio åt alla, Magasinet Konkret och Parabol. De senare är vana vid att nätet är det viktiga medan de andra har varit så fixerade vid papperstidningarna att de inte riktigt lärt sig det här med att hantera sociala medier. En tidning som dock tycks ha lärt sig är Flamman. En tidning som helt misslyckas på området är Dagens Arena.

De viktigaste sociala medierna för att nå ut till många är Facebook och X men vill en sajt nå unga läsare kan Instagram och TikTok dock vara bättre alternativ. De som fokuserar på brottslighet och polis eller rasism och antirasism har troligen mest nytta av att synas på flashback.

Det är lätt att vara närvarande på alla sociala medier genom automatiska postningar så det finns all anldning att se till att finnas även på Threads, Bluesky och Mastodon. Där finns politiskt intresserade, miljövänner, journalister, tekniknördar och många vänstermänniskor. Jag ska titta på vänsterns närvaro på sociala medier i en artikel som främst handlar om det som en uppföljning på denna artikel.

Länkar

Länkar står för mellan 3 0ch 6% av besökarna till de flesta vänstersajter. Undantaget är framförallt Svensson med 13,3%. Huvuddelen av det är dock besökare som kommer via en länk på flashback och borde alltså höra hemma bland de som kommer från sociala medier. Om vänstersajter länkade mer till varandra skulle det kunna förbättras för alla sajter. Det skulle dessutom ge fler besökare via sökmotorer.

Ett problem i sammanhanget är sajter med låsta artiklar (ETC, Flamman, Arbetaren, Magasinet Konkret, Ny Tid, Internationalen). Länkar till och från dem är värda mycket mindre än länkar från och till öppna sajter. Internationalen har vad jag kan se ingen nytta av sina låsta artiklar då det bara är att skapa ett konto och logga in. Gratis. Att de har låsta artiklar är därför bara dumt.

Nyhetsbrev/mejl

En sak som inte syns i statistiken från Similarweb är antalet besökare från mejl och nyhetsbrev. Det finns anledning att tro att en stor del av direktbesöken för sajter som ETC, Arbetaren, Flamman, Klägget, Skiftet och Mitt Skifte handlar om besök från läsare som fått nyhetsbrev och mejl. De är alla sajter som arbetar med nyhetsbrev och mejl. Svenssons Nyheter har ökat antalet och andelen direktbesökare under de senaste månaderna och det beror sannolikt på samma sak. En tidning som borde kunna öka antalet direktbesökare genom ett mer aktivt arbete med nyhetsbrev och mejl är Internationalen.

Andel besökare, sajt, källor
    • ETC, direkt, 52,2%, sökningar 28,6%, sociala medier 15,0%, länkar 4,1%
    • Dagens Arena, sökningar 57,9%, direkt 29,9%, sociala medier 8,3%, länkar 3,7%
    • Flamman, direkt 41,2%, sökningar 33,2%, sociala medier 20,0%, länkar 5,6%
    • Arbetaren, sökningar 45,4%, direkt 41,9%, sociala medier 9,0%, länkar 3,5%
    • Svenssons Nyheter, sökningar 63,0%, direkt 21,9%, länkar 13,3%, sociala medier 1,3%
    • Parabol, sökningar 36,5%, sociala medier 32,2%, direkt 24,6%, länkar 5,8%
    • Magasinet Konkret, sociala medier, 30,2%, direkt 29,5%, sökningar 18,0%, betalda sökningar 16,4%, länkar 5,3%
    • Ny Tid, sökningar 52,1%, direkt 30,7%, sociala medier 9,5%, länkar 7,2%
    • Tidningen Svärm/Radio åt alla, sociala medier 37,6%, sökningar 30,5%, direkt 25,3%, länkar 5,7%
    • Klägget, sociala medier 44,9%, direkt 25,9%, sökningar 22,4%, länkar 6,0%
    • E-folket, sökningar 41,1%, direkt 30,2%, sociala medier 22,2%, länkar 6,1%
    • Opulens, sökningar 45,4%, direkt 32,0%, sociala medier 15,7%, länkar 6,2%
    • Tobias Hübinette, sökningar 41,3%, direkt 28,1%, sociala medier 24,4%, länkar 5,7%
    • Birger Schlaug, sociala medier 45,4%, sökningar 29,0%, direkt 18,8%, länkar 6,0%
    • Internationalen, sociala medier, 45,2%, sökningar 29,1%, direkt 18,9%, länkar 6,0%
    • Offensiv, sökningar 34,0%, sociala medier 32,9%, direkt 25,9%, länkar 6,5%
    • Skiftet, direkt 53,6%, länkar 27,6%, sökningar 12,6%, sociala medier 6,0%
    • Mitt Skifte, direkt 44,2%, sociala medier 25,2%, sökningar 24,8%, länkar 5,6%
    • Vänsterpartiet, sökningar 54,8%, direkt 38,9%, sociala medier 3,2%, länkar 3,0%
    • Ung Vänster, sociala medier 42,2%, sökningar 30,2%, direkt 20,9%, länkar 5,9%
    • Marxistarkiv, sökningar 56,7%, direkt 37,0%,
    • Katalys, sökningar 75,2%, direkt 12,1%, sociala medier, 7,9%, länkar 4,2%
Högst andel direktbesök
  1. Skiftet, 53,6%
  2. ETC, 52,2%
  3. Mitt Skifte, 44,2%
  4. Arbetaren, 41,9%
  5. Flamman, 41,2%
Högst andel besök från sökmotorer
  1. Katalys, 75,2%
  2. Svenssons Nyheter, 63,0%
  3. Dagens Arena, 57,9%
  4. Marxistarkiv, 56,7%
  5. Vänsterpartiet, 44,8%
  6. Ny Tid, 52,1%
  7. Arbetaren, 45,4%
  8. Opulens, 45,4%
  9. Tobias Hübinette, 41,3%
  10. E-folket, 41,1%
Högst andel besök från sociala medier
  1. Birger Schlaug, 45,4%
  2. Internationalen, 45,2%
  3. Klägget, 44,9%
  4. Ung Vänster, 42,2%
  5. Parabol, 32,2%
  6. Magasinet Konkret, 30,2%

Ursprungligen publicerat på Nyhetskartan i en kortare version.

 


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

7 svar på “Största vänstersajterna i september 2024”

  1. De största vänstersajterna är i stort sett desamma som förra månaden. Dagens
    Arena har dock gått om Flamman och Arbetaren har gått om Svenssons Nyheter.
    Parabol har ökat antalet besökare i likhet med Magasinet Konkret och
    finlandssvenska Ny Tid

    1. Nu är ju Globalpolitics ingen vänstersajt utan en reaktionär Putinkramanade högersajt med dragning åt konspirationsteorier som hävdar att det är en vänstersajt. Det finns flera såna sajter. Enligt Similarwweb hade sajten cirka 6 800 unika besök under september. Det är den siffran som ska jömföras med vänstersajterna som jag listat. Så du hittar på om antalet besök. Överdriver 10-falt. Denna sajt hade 31 000 enligt Similarweb. Och ungefär lika många enligt WordPress egen statistik (Jetpack).

      1. Läsaren kan gärna bilda sig en egen uppfattning om Globalpolitics.se. På förmiddagen 24/2 2022 publicerade jag där en artikel som fördömde Rysslands folkrättsstridiga angrepp på Ukraina samma morgon. Som sekreterare i Sveriges Fredsråd (bildades 1946) sände jag samma förmiddag ett förslag till uttalande med liknande innehåll som snabbt antogs och enhälligt av styrelsen. Har publicerat över 200 artiklar om kriget i Ukraina. Det är nödvändigt att liksom i andra krig se till olika förhållanden. Jag har landat i ungefär samma bedömning som folkrättsprofessorn Ola Thunande, professorerna Glenn Diesen i Norge, John Mearshemier i USA och FN-rådgivaren Jeffrey Sachs. Läs gärna ” Varför angrep Ryssland Ukraina? (https://www.globalpolitics.se/bakgrunden-till-kriget-i-ukraina-nagra-punkter/). Då det gäller antalet besök har jag använt uppgifter från Jetpack.
        Anders Romelsjö, freds- och klimataktivist, pensionerad professor

        1. Enligt Jetpack har denna blogg 50 000 besökare i september. Och 105 000 sidvisningar. Men för jämförelsebarhetens skull måste jag använda data från Similarweb för samtliga sajter. Det är de data jag kommer åt.

          Jag har läst Anders Romelsjö blogg många gånger och den är inte en vänstersajt så som jag ser det.

Kommentarer är stängda.