Vem som erbjuder tjänster spelar roll. En norsk utredning har tydligt att visat att det spelar stor roll vem eller vilka som sköter välfärden. Det påverkar jämlikheten och kostnaderna. Privat är dyrare och offentligt är jämlikare. Framförallt blir det stora skillnader om det privata är vinststyrt eller inte.
För mig gäller samma sak för sociala medier som idag är viktiga platser där folk umgås, håller kontakt och utbyter tankar. De som styr över social medier har helt neklt stor makt över människors liv. Vilka som bestämmer över de arenorna och miljöerna är därför av stor betydelse.
Vinstdrivna sociala medier
Privat drivna och ägda sociala medier som ägs av vinstdrivna företag bestämmer vad folk får se och ta del av. De bestämmer vilken reklam folk ska få ta del av och de betsämmer över all data de samlar in. Och de samlar in data om användarna som de sen säljer. Dessutom säljer de reklamutrymme med utågngspuntk från den användardata de har.
Sociala medier om styrs av vinstintressen tenderar att gynna högerextrme åsikter som är känslobaserade och provokativa. Om detta kombineras med att de privata ägarna styr det sociala mediet med sin egen politiska uppfattning som rättesnöre blir det ofta ännu värre. För kapitalister vill bevara staus quo samtyidigt som de i allmänhet vill att företaget ska ge så stpr vinst som möjligt. Det ger sociala medier som sprider högerextrema åsikter, reklam, fördomar och som fokuserar på konsumtion. Konsumtion och slöseri, yta och fördomsfullhet blir centralt.
Icke-vinstdriven social media
Men icke-vinstdrivande sociala medier blir det annorlunda. Det blir mer socialt och användarna bestämmer själva över vad de ser. Olika användare är värda lika mycket. Men det hindrar förstås inte att högerextremister kan dominera även sådan sociala medier. Även om det faktiskt är rätt sällsynt.
Sociala medier som drivs av ideell basis av föreningen eller en grupp av privatpersoner har en annan drivkraft. Att folk ska kunna sprida information och utbyta erfarenhet, åsikter och kunskaper samt umgås på lika villkor och utan att någon styr över deras umgänge. De kan dock drivas av eller föredra vissa politiska uppfattningar eller omfamna vissa specialintressen.
Som jag ser det är det mycket lättare att få en socialt acceptabel och positiv upplevelse på nätet om de ställen en hänger på sköts av föreningar och personer med intresse av människor, politik och sociala sammanhang istället för ett intresse av att tjäna pengar.
Sociala medier, vem driver dem och äger dem
- Facebook, Meta Platforms Inc (fonder och riskkapitalbolag, Mark Zuckerberg, Sheryl K. Sandberg och Christopher K. Cox)
- Instagram, Meta Platforms Inc
- Threads, Meta Platforms Inc (delvis en del av Fediversum)
- X (Twitter), X Corp (Elon Musk)
- Bluesky, Bluesky Social PBC (Jay Graber, BlockChain Capital, personalen)
- LinkedIn, Microsoft Corp (fonder, banker och riskkapitalbolag, Steve Ballmer, Eaton Vance och Bil Gates)
- Youtube, Alphabet Inc (fonder, banker och riskkapitalbolag, Sergey Brin och Larry Page)
- Discord, Discord Inc, (Sony, riskkapitalbolag och fonder, Jason Citron and Stanislav Vishnevsky)
- Flashback, Flashback Media Group AB (Jan Axelsson)
- Fediversum, Mängder med olika ägare, företag, föreningar och privatpersoner
Fediversum
Fediversum består av en lång rad programvaror som utvecklas av 100-tals utvecklare. De programvara finns på många olika servrar drivs av 1 000-tals privatpersoner.
Det finns kommersiella vinstdrivna aktörer (Meta Platforms, Vivaldi, Flipboard, Ghost, NodeBB, Discourse, Medium) såväl som icke-vinstdrivande företag (Mastodon gGmbh), stiftelser (Fedihosting, WordPress), föreningar (Framasoft, Disroot, Konstellationen, SDF), kooperativ med mera, grupper av privatpersoner samt privatpersoner.
Men det finns ingen som kan kontrollerar hela fediversum. Algoritmer som styr vad användarna får se finns på enstaka instanser (servrar) och reklam är säkert förekommande på en del instanser. Men ingen kan styra över hela fediversum och vad som syns där. Ingen äger Fediversum.
Läs mer:
- Fediversums största instanser och vad som är på gång
- Ingen äger Fediversum
- Fediversums långsamma tillväxt
- Fediversum i Sverige
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.