Svenskarnas användning av sociala medier

Svenskarnas användning av sociala medier. Det finns flera undersökningar av svenskarna och deras medieanvändning. Svenskarna och Internet är en undersökningarna och den görs av Internetstiftelsen. Nordicom som är en del av Göteborgs universitet gör Mediebarometern, Mediemyndigheten gör Mediekonsumtion och Medieekonomi. Kantar Sifo publicerar rapporter om tidningar, tidskrifters och poddars upplagor och räckvidd. Men i huvudsak bara för de tidningar med mera som betalar för tjänsten. Slutligen gör MMS mätningar av TV-tittandet.

Svenskarna och internet

I alla dessa rapporter finns sociala medier med. I Svenskarna och Internet kan vi läsa om vilka sociala medier som används, hur mycket de används och vilka det är som använder dem. Största sociala medier i Sverige är Youtube, Facebook och Instagram de dominerande, Därefter följer Snapchat och TikTok om vi ser till daglig användning. Om vi ser till årlig användning så är LinkedIn större än TikTok.

Sociala medier

Vad det gäller årlig användning så är TikTok nummer 6 och följs av Flashback, X (Twitter), Pinterest, Discord, Reddit, Roblox, Twitch, Be Real och Threads. De har också mätt användningen av Yubo, Bluesky och Mastodon men ingen av dem användes av 1% av befolkningen.

När det gäller daglig användning är Facebook och Instagram helt dominerande. Därefter följer Youtube, Snapchat, TikTok, X, Discord och LinkedIn. Nya sociala medier som Threads, Bluesky och Mastodon har inte fått nåt genomslag.

Användningen av TikTok ökade under 2023 och 2024. Det är en plattform som främst används av unga. Roblox är en annan plattform som fått ökad användning, återigen främst bland unga. Be Real är en plattform som också används huvudsakligen av unga och där har användningen minskat kraftigt även om den totala användningen inte minskat. Användningen av Facebbok har minskat något jämfört med 2023. I övrigt har ingenting ändrats nämnvärt.

Räckvidd

När det gäller vilka sociala grupper som använder vilka sociala medier och hur mycket får vi vända oss till Mediebarometern. De mäter daglig räckvidd och redovisar uppgifter för Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, LinkedIn och X.

Sociala nätverk

Facebook och Instagram har en daglig räckvidd på 61% respektive 60% medan Snapchat har 31%. TikTok har 18%, LinkedIn 15% av X (Twitter) 11%. Facebook används av alla förutom barn men mest av lite äldre. Instagram används av alla men liter mer bland tonåringar och unga vuxna än böand äldre vuxna. Snapchat används i huvudsak av unga medan LinkedIn och X används nästan uteslutande av vuxna, dock inte av äldre.

Facebook och Instagram används i en något högre utsträckning av högskoleutbildade medan användandet av X och LinkedIn starkt domineras av högskoleutbildade. Snapchat och TikTok används ungeräfr lika mycket oavsett utbildningsnivå. Storstadinvånare dominerar när det gäler användingen av X och LinkedIn.

Kantar Sifo redovisar för sin del daglig räckvidd för ett antal sociala medier i 1000-tals personer.

Daglig nettoräckvidd för sociala medier, 1000-tals personer
  1. Facebook, 4 412
  2. Instagram, 4 294
  3. Facebook Messenger, 3 703
  4. Spotify, 3 654
  5. Youtube, 3 131
  6. Snapchat, 1 915
  7. Whatsapp, 1 840
  8. TikTok, 1 144
  9. LinkedIn, 898
  10. X, 574
  11. Pinterest, 354
  12. Twitch, 201

Oavsett hur vi mäter anvöndningen av sociala medier och vem som mäter framstår Facebook som allra viktigast följta av Instagram. Båda ägs av ett och samma företag, Meta. Efter Facebook är tjänster som Youtube och Spotify viktigast. Därefter följer Snapchat, Whatsapp (också ägt av Meta) och TikTok. LinkedIn, Flashback, X, Pinterest, Twitch, Discord, Reddit, Roblox, Be Real och Threads spelar ingen stor roll och ändå mindre betydelse har Bluesky och Fediversum (Mastodon). Detta när det gäller svenskarnas användning av sociala medier.

Läs mer:

Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

4 svar på “Svenskarnas användning av sociala medier”

  1. @admin Flashback har ett väldigt intressant användningsmönster. Sedan är ju frågan hur folk tolkar att använda, är det att logga in eller att bara gå till webbsidan och läsa?

    Flashback lämpar sig ju väl för att bara läsa, och därmed för sporadisk användning.

    1. Flashback är det viktigaste social mediet för min blogg. Jag läser där varje dag och har ett konto. Jag är ständigt inloggad. Det är också den sociala mediesajt som ger mig flest besökare och läsare.

      1. @admin Frågan är hur många av dina besökare som kommer från Flashback faktiskt är inloggade där. Eftersom du läser där varje dag är det naturligt att du har ett konto, men väldigt många som läser och klickar vidare från Flashback har nog inte ens konto.

        Men det behövs inte heller. Flashback går alldeles utmärkt att använda oavsett om du är inne varje dag med konto eller någon gång i månaden utan konto.

        1. De flesta är säkerligen inte inloggade. Men de som sprider länkar till min blogg är det. Och de är ju också väldigt viktiga för min att bloggen får många läsare där. En sak är tydlig dock. Många är aktiva med ett konto under en period. Några år eller några månader. Ibland kommer de tillbaka efter en tid. Detta gäller det forum jag främst läser, Aktuella brott och kriminalfall. I vissa fall handlar det kanske om personer som hamnar i hökte eller på annat sätt är utan internet under perioder. Ibland om män som träffar en ny tjej eller får barn etc.

Kommentera gärna med hjälp av ett Mastodonkonto

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.