Mer om sociala medier och klass

Mer om sociala medier och klass. Jag skrev ett inlägg om sociala medier och klass med utgångspunkt från läsarna på min blogg och att Facebook och Instagram med stor sannaolikhet är de medium som har störst andel arbetarklassanvändare. Trea på listan är troligen Youtube.

Dessa påståenden eller slutsatser bygger på att de flesta svenskar använder Facebook, Instagram och Youtube medan bara en minoritet använder andra sociala medier under ett år. Bland unga handlar det om Instagram, TikTok och Youtube. Om vi tittar på den dagliga användningen hamnar också Snapchat bland de mest använda sociala medierna.

Jag har också observerat att de stora vänstermediernas konton på sociala medier fortsatt öka antalet följare på alla sociala medier och inte bara på nya sociala medier som Fediversum (fråm på Mastodon), Bluesky, TikTok och Threads. Det verkar alltså inte finnas någon flykt från X eller Facebook bland folk som är intresserade av vänsterns åsikter. Frågan är då hur detta ska tolkas för det går tydligt att se en flykt av profilerade aktivister på vänsterkanten från framförallt X.

Min tolkning är att det skett en flykt av personer tillhörande den kulturella medelklassen från X. Den flykten har framförallt gått till Bluesky. Denna flykt och förlust av följare för de stora vänsterkontona på X har dock kompenserats av att andra personer börjat följa de stora vänsterkontona så att det inte skett någon minskning. Jag skulle tro att det beror på att vanligt folk som inte tillhör den kulturella medelklassen stannar kvar på X. Många av dess personer är troligen arbetarklass. Utvecklingen kan därmed tyda på att det finns ett ökat intresse för vänsterns uppfattningar i arbetarklassen och bland vanligt folk i övrigt.

Bluesky

Bluesky i Sverige domineras väldigt tydligt av journalister och personer med liknande yrken eller sysselsättning. Det handlar väldigt tydligt om den kulturella medelklassen. Den typen av folk som bor på Södermalm i Stockholm eller i Majorna i Göteborg såväl som tidningspersonligheter från alla delar av landet. Hur det ser ut i andra delar av världen känner jag inte till. Det understryker min analys av utvecklingen på X och dess orsaker.

Om det som jag hävdar på X är sant borde de stora vänsterkontona öka antalet följare även på Facebook, Instagram och Youtube. Och så sker också även om vi inte kan dra för stora slutsatser av utvecklingen på Youtube då de vänsterkonton som finns där har väldigt få följare.

Av de nya medierna är det så att vänsterkonton har klart flest följare på Threads. Threads används annaolikt i huvudsak av personer som har konton på Instagram och Facebbok. Inslaget av vanligt folk och arbetarklass bör därmed vara högt.

Fediversum

Fediversum (Mastodon) som socialt medium domineras av personer med vänsteråsikter som är tekniskt kunniga. Det är medelklasspersoner men av en annan sort än de som dominerar på Bluesky. Det handlar om tekniknördar och folk som är bekymrade för övervakning.

Det är också tydligt att många är från minoriteter med funktionshinder i form av NPF-diagnoser och psykiska sjukdomar. I andra länder är inslaget av olika typer av minoriteter från HBTQI+spektrat stort.  Det är inte märkbart i svenska Fediversum. Många (kanske de flesta) har lämnat X, Facebook och Instagram. Många sen lång tid tillbaka. Det är dessutom så att många av de som utvecklat programvaror för Fediversum är personer från olika typer av minoriteter (främst HBTQI+ och NPF).

Jag tror att det stora inslaget av minoriteter är en del av den vänliga och positiva samtalskulturen som dominerar Fediversum. En annan del av förklaringen ligger också i det faktum att det inte finns några kommersiella eller politiskt styrda algoritmer som styr vad användarna får se. Det skapar förutsättningar för en sundare kultur där folk hjälps åt istället för att konkurrera.

För vänstern betyder utvecklingen att det är viktigt att fortsatt vara närvarande på social medier som folk i allmänhet använder. Det betyder Facebook, Instagram, TikTok och Youtube. Detta för att vi når ut till fler där än vad vi gör på Bluesky, Fediversum och Threads. Av de nýa verkar Threads viktigast för att nåt ut till vanlig folk.

Bygga upp egna mediekanaler

Av politiska skäl (vi ska inte ge stöd till högerextrema storkapitalister genom att använda deras sociala medier och därmed bidra till deras vinster) bör dock vänstern börja använda alternativa medier för interna diskussioner och intern förmedling av information om arrangemang och möten. Det ska vara alternativa sociala medier som är helt fria från algoritmer. Det innebär Fediversum (ex. Lemmy, Piefed, Mastodon, Sharkey, Akkoma, Friendica). På sikt kan det också vara nödvändigt för risken för att vi någon gång i en snar framtid stängs ute från de storföretagsägda sociala nätverken är alltid närvarande.

Dessutom bör vi använda bloggar (ex. WordPress, Ghost.io, WriteFreely) och hemsidor gjorda med fri och öppen programvara (ex. WordPress, Drupal, Joomla) för informationspridning av olika slag.

Läs mer:

.

 


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Ett svar på “Mer om sociala medier och klass”

  1. Mer om sociala medier och klass. Jag skrev ett inlägg om sociala medier och
    klass med utgångspunkt från läsarna på min blogg och att Facebook och Instagram
    med stor sannaolikhet är de medium som har störst andel arbetarklassanvändare.
    Trea på listan är troligen Youtube.

Kommentarer är stängda.