Schibsted köper TV4 från Telia

Schibsted köper TV4 från Telia. Schibsted Media har ingått en överenskommelse om att förvärva Telia Companys TV & Media-verksamhet (TVM). Köpet omfattar bland annat TV4 i Sverige och MTV i Finland. Överenskommelsen om att köpa två av de mest populära tv-kanalerna i Sverige och Finland menar Schibsted Media befäster deras starka ställning på mediemarknaden i Sverige. Köpet innebär ytterligare koncentration av massmedia i Sverige till ett fåtal stora ägare,

Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsted Media, och Patrik Hofbauer, koncernchef för Telia Company.

Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsted Media, och Patrik Hofbauer, koncernchef för Telia Company. Foto: Christofer Karlsson

– TV4 och MTV är erkända och oberoende nyhetsförmedlare och centrala aktörer i främjandet av demokratiska värderingar på nationell nivå. De är också ledande inom högkvalitativ underhållning och dramaproduktion. Detta gör Schibsted Media till en idealisk, långsiktig ägare. Med stöd från Stiftelsen Tinius kommer Schibsted Media att bevara och vidareutveckla TV4 och MTV som pålitliga och oberoende medieaktörer, säger Siv Juvik Tveitnes i ett pressmeddelande. Hon är koncernchef för Schibsted Media.

Komplementär position i Sverige

Schibsted Medias digitala verksamheter i Sverige, dvs Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni och Podme på nätet kompletteras genom detta av att koncernen får kontroll över Sveriges största TV-kanal, TV4.

– Sedan Aftonbladet blev en del av Schibsted 1996 har vi varit starkt engagerade i Sverige, vilket gör detta till en verkligt historisk dag för oss. I takt med att konkurrensen på mediebranschen hårdnar blir det viktigare än någonsin att bygga kompletta och nationellt förankrade mediepositioner med tillräcklig storlek och investeringskraft för att säkerställa redaktionellt oberoende. Det här avtalet markerar ett avgörande steg mot att skapa en ledande nordisk mediedestination med starka oberoende mediehus, säger Siv Juvik Tveitnes.

Ett stort steg i Finland

I Finland innebär avtalet om att förvärva MTV ett stort steg för Schibsted Media. Idag finns de bara på den finska marknaden med podcastplattformen Podme.

– MTV:s starka position på den finska marknaden och dess attraktiva varumärken passar perfekt med våra ambitioner, och vi ser fram emot att bidra till fortsatt tillväxt och utveckling  inom nyheter, sport och underhållning i Finland, säger Siv Juvik Tveitnes.

Utforska gemensamma möjligheter

Schibsted Media och TVM kommer som de säger i sitt pressmeddelande att utforska gemensamma möjligheter. Det handlar om sådant personal, annonsering, innehållsrättigheter och abonnemangsmodeller. I praktiken lär detta innebära personalnedskärningar. Liksom en koncentration av nyhetsproduktionen till färre platser och enheter.

– Vår prioritet är att fokusera på det Telia gör bäst – att erbjuda världsledande kommunikationstjänster som används av miljontals människor varje dag. Det här avtalet ger TV & Media en ny, långsiktig nordisk ägare som kan vidareutveckla verksamheten samtidigt som det redaktionella oberoendet bevaras. Genom ett flerårigt distributionspartnerskap kommer vi att fortsätta erbjuda innehåll från TV4 och MTV som en del av vår attraktiva tv-portfölj, säger Patrik Hofbauer. Han är koncernchef för Telia Company.

Stöd från Stiftelsen Tinius

Huvudägaren av Schibsted ASA som är ett norskt företag heter Stiftelsen Tinius (via dotterbolaget Blommenholm Industrier). De ger sitt fulla stöd till transaktionen. Näst största ägare i Schibsted är den statliga norska stiftelsen Folketrygdfondet.

– Det är av avgörande betydelse att stärka Schibsted Medias portfölj, särskilt i en tid då demokrati och yttrandefrihet är under press, säger Kjersti Løken Stavrum, Hon är styrelseordförande i Schibsted Media och VD för Stiftelsen Tinius.

Avtalet mellan Schibsted Media och Telia innebär ett bolagsvärde för TVM på SEK 6,55 miljarder på en kontant- och skuldfri basis.

TVM hade externa rörelseintäkter på SEK 8,16 miljarder under 2024 och ett justerat EBITDA på SEK 313 miljoner. Vid utgången av 2024 hade verksamheten 887 000 abonnenter, en ökning med 13 procent jämfört med året innan. Mätt i tittartid och tittarandel är TV4 den mest populära TV-kanalen i Sverige enligt MMS.

Affären förväntas slutföras senast under tredje kvartalet 2025. Detta under förutsättning att sedvanliga tillstånd erhålls.

Schibsted

Mediekoncernen Schibsted Media äger några av Nordens största tidningar: Exempelvis Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.

Schibsted Media har 2 700 anställda i Norge, Sverige, Finland och Polen. Företaget började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839. Idag är det ett av Nordens ledande medieföretag.

TVM

I Sverige omfattar TV & Media-verksamheten TV4-familjens reklamfinansierade och betal-TV-kanaler, streamingtjänsten TV4 Play samt webbplatserna Fotbollskanalen och Köket. Den finska verksamheten består av MTV:s reklamfinansierade och betal-TV-kanaler samt streamingtjänsten MTV Katsomo. TV & Media har för närvarande cirka 1 200 anställda i de två länderna.

Polaris Media och Stampen

Förutom de tidningsföretag som Schibsted i Sverige heläger i Sverige och som nämts ovan är Schibsted också en av de två kontrollerande delägarna i Polaris Media ASA. Den andra kontrollerande ägaren är NWT Media AB i Sverige, dvs familjen Ander. Polaris Media äger också ett majoritetsintresse i Stampenkoncernen i Sverige (Göteborgs-Posten). Sammantaget kontrollerar Schibsted därmed mediemarknaden i Sverige tillsammans med familjen Ander och familjen Bonnier. Polaris Media äger många lokaltidningar i Norge och Stampenkoncernen äger många lokaltidningar i Sverige.

 


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.