Svensk Interkontinental Lufttrafik AB (SILA) hette ett företag som i praktiken var ett investmentbolag under en stor del av sin existens, även om det formellt inte var det. Från början var det ett flygbolag startat av familjen Wallenberg år 1943. Syftet var att bedriva flygtrafi mellan Sverige och England. Snart flög man även på andra sträckor och den första flygningen mellan Sverige och USA genomfördes på sommaren 1945.
När Scandinavian Airlines System (SAS) bildades som ett samarbetsbolag mellan olika nordiska flygbolag år 1946 så blev SILA dess svenska partner. 1948 slogs SILA:s flygtrafik ihop med AB Aerotransport (ABA) och i det nya AB blev SILA hälftenägare (49,9%) och staten som hade ägt det gamla ABA hälftenägare med 50% av aktierna. ABA tog över SILA:s roll som svensk partner i SAS.
ABA hade ursprungligen startats av Carl Florman och Adrian Florman år 1924. Den första flyglinjen man öppande var mellan Stockholm och Helsingfors.
1950 övertog SAS all flygtrafik som tidigare bedrivits i de olika nationella bolagen. Ägandet i SAS fördelade så att ABA fick 3/7, norska DNL 2/7 och danska DDL 2/7. SILA blev i praktiken ett holdingbolag, ett investmentbolag. 1957 deltog SAS i bildandet av Linjeflyg AB tillsammans med flygbolaget Aero Scandia, ägt av DN (Bonniers) och Stockholmstidningen. Tidningarnas andel i Linjeflyg övertogs senare av ABA.
Utöver ägandet i ABA så hade SILA också en aktiepost i Saab, senare Saab-Scania. SILA kontrollerades under hela sin existens av familjen Wallenbergs via olika av familjen kontrollerade bolag som Stora Kopparberg, Investor, ASEA, Saab-Scania osv. 1972 kontrollerade Wallenbergs 26,9% av rösterna i SILA och familjen Broström 17,7%. 1986 så kontrollerade familjen Wallenberg 47,6%.
1990 sålde SAS sin andel i Linjeflyg till Bilspedition, men köpte tillbaks hela bolaget ett och ett halvt år senare. Förmodligen för att undvika ett samarbete mellan Linjeflyg, danska Maersk Air och norska Braathens. 2001 så köpte SAS också Braathens.
SILA fusionerade 1996 med ABA och hela bolaget köptes upp av SAS som döpte om det till SAS Sverige.
Läs mer: AV,
Andra källor:
Koncentrationsutredningen SOU 1968:7
Aktieägarens Uppslagsbok 1969
Forsgren & Forsgren, Vem äger vad i svenskt näringsliv, 1972
Forsgren, Vem äger vad i svenskt näringsliv, 1976
Sven-Ivan Sundqvist, Ägarna och makten i Sveriges börsföretag 1986
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Svensk Interkontinental Lufttrafik AB, SILA, AB Aerotransport, ABA, Carl Florman, Adrian Florman, Wallenberg, Scandinavian Airlines System, SAS, DNL, DDL, Saab, Linjeflyg, Flygtrafik, Kollektivtrafik, Historia, Ekonomi
Technorati: Svensk Interkontinental Lufttrafik AB, SILA, AB Aerotransport, ABA, Carl Florman, Adrian Florman, Wallenberg, Scandinavian Airlines System, SAS, DNL, DDL, Saab, Linjeflyg, Flygtrafik, Kollektivtrafik, Historia, Ekonomi
Powered by ScribeFire.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
2 svar på “SILA – en gång den privata ägaren i SAS”
Kommentarer är stängda.