Lögner i media om Venezuela

När borgerlig media rapporterar om stängningen av en TV-station i Venezuela ljuger man friskt. Man skriver att stationen, RCTV, stängs ner av politiska skäl. Så är emellertid inte fallet. Den förlorar sin sändningslicens för att bolaget inte följt Venezuelas medielagar och för att man inte betalat skatter och avgifter. Att kanaler inte får förnyade sändningstillstånd är heller inget konstigt. Det händer regelbundet västvärlden, i länder som USA och i Europa.

I själva verket är det fortfarande så att majoriteten av media i Venezuela är Chavez-kritiska. Stängningen av RCTV påverkar bara detta ytterst marginellt. Borgerlig medias kampanj mot Chavez och Venezuela måste ses för vad det är, en politisk kampanj mot alla försök att förbättra villkoren för den arbetande befolkningen i världens kapitalistiska länder. Därför ljuger man och därför är borgerlig media inte trovärdiga i sin rapportering från Venezuela.

Läs mer: Venezuela-Nyheter, Frasses blogg1, Frasses blogg2, Erik Svensson, Esbati, 21st Century Socialism

Borgerlig media och några av deras förljugna propagandartiklar: DN1, DN2, DN3, SVD1, SVD2, GP1, GP2.

Andra bloggar om: , , ,

Advertisements
  • jimpan

    Tycker nog att jag är hyfsat neutralt inställd till Venezuela (vilket känns svårt i ens vår del av världen om man har en politisk åsikt), men GP-artikeln i morse fick mig att höja på ögonbrynen. Om GP skulle ha rätt i sin rapportering och du fel så skulle min syn på Chavez förskjutas en bit…

  • Anders_S

    Det finns problam med Chavez-regimen som jag ser det. Dekretstyret är ett av de problem som finns. Det andra problemet är att det finns tecken på att Chavez vill ha en enpartistat. Något som jag menar är odemokratiskt. Detta är inga större problem. Frankrike har också möjligheter till dekretstyre för sin president och Venezuela är fortfaradne ett flerpartisystem.

    Men stängningen av TV-kanalen är inte ett av problemen med Venezuela.

  • jimpan

    Jag håller med dig. Fast jag anser också att stängningen av tevekanalen, om den skulle ha grundat sig i att man där ägnat sig åt förtal av presidenten (som det stod i GP), hör till problemen med Venezuela. Kriterierna för förtal är inte de samma för en makthavare som för en vanlig medborgare.

  • Magnus Andersson

    anders s: Så gott som alla venuzelianer anser att stängningen av TV-kanalen är ett problem för landet.

    Chavez har inte stängt kanalen för att den strider mot ett sändningstillstånd. Någon prövning av detta har nämligen inte i vederbörlig ordning skett.

    Vidare så konfiskerar Chavez nu RCTV:s utrustning och ska ersätta den stängda kanalen med en statlig kanal styrd av honom själv och med hjälp av den konfiskerade utrustningen. Detta samtidigt som flera privata mediebolag anklagas för att inte uppfylla kraven ,och sannolikt snart stängs på samma sätt som bl a RCTV. I Vitryssland infördes den totalitära staten på exakt detta sätt.

    Det är detta som Esbati beskriver som att protesterande venezulenianare inte kan acceptera andra egendomsförhållanden. Naturligtvis anser Esbati även att protester mot att inga juridiska regler har följts också kommer sig av dessa nya egenndomsförhållanden; enligt revolutionär marxistisk teori så är ju rättsväsendet bara ett borgerligt verktyg, och det måste så klart överridas under en omstörtande samhällsomvandling.

    För övrigt så anser jag att svenska medier slätar över. GP skriver t ex att RCTV sände såpor, och att det är detta som befolkningen är upprörd över att de har förlorat. Detta är naturligtvis på intet sätt korrekt, utan orsakerna är de saker jag anger här ovan. Sanslöst osakliga medier, som vanligt.

  • Anders_S

    Magnus:

    RCTV får inget beslagtaget. Man får inte längre sända via marknätet. Men får sända via kabel och satellit. Och man har brutit mot lagarna vad gäller visande av reklam etc.

    Vitryssland har väl aldrig varit nån demokrati? Eller?