Framtidens media och vänstern

Ett antal bloggare har skrivit intressant om framtidens media. Aftonbladet har samlat ihop några av artiklarna till en länksamling.

Bloggen Mindpark skriver om papperstidningens död:

”Är glaset halvtomt eller halvfullt?” är en klassisk fråga som ska belysa att man kan se saker och ting ur många olika perspektiv. Den traditionella tidningsbranchen befinner sig just nu i en identitetskris som gör att man riskerar att tappa perspektivet. Visst har vi en vikande upplaga för våra betalda pappersprodukter, glaset är halvtomt. Å andra sidan har vi fler läsare idag än någonsin och våra digitala satsningar går som tåget. Alltså är glaset halvfullt och vi har all anledning att ta fasta på möjligheterna istället för problemen.

Men larmrapporterna om fallande upplaga har ändå en bra sak med sig. Frågan diskuteras mer än någonsin. Varje gång jag skriver ”papperstidningens död” så vet jag att det plingar till hos någon tidningschef. När de väl lyssnar kan jag berätta att det kanske inte behöver vara så. Det är möjligt att det går att skruva till tidningen – även om jag är övertygad om att vi måste finna oss i helt andra upplagor än förr. Men jag får också möjlighet att säga ”det är inget problem”. Gör om och gör rätt bara. Följ publiken, var ödmjuk. Satsa på digitala medier så länge det finns pengar i kassakistan. Var aktiv och sätt fart. Men det är uppenbarligen lättare sagt än gjort.

Det finns all anledning för alla små vänstertidningar att fundera på detta. Det kommer förmodligen att bli allt svårare att sälja tidningarna till prenumeranter. Allt svårare att nå människor. Redan nu är det ju så att de små vänstertidningarna som Internationalen, Arbetaren, Flamman m.fl. har fler läsare på nätet än vad pappersupplagan har. Det enda som gör att pappersupplagan mnåste upprätthållas är att tidninagrna finansieras av statliga bidrag. Presstödet. Det är detta som gör det möjligt att ge ut tidningarna och ha anställd personal. Webbsajterna står och faller med den personalen. Så utan papperstidning ingen webbtidning i dagens läge.

Men detta kanske kan ändras. De små vänstertidninagrna kanske måste börja tänka på samarbete. Att byta artiklar med varandra. Man har ju sin styrka inom olika områden. Kanske kan man göra som Gotlands-tidningarna. Där tre tidningar av olika politisk kulör har exakt samma nyheter, men har olika material på ledarsidorna. Kanske bör man fundera över nya sätt att finansiera tidningarna. Reklam? På nätet i så fall förstås, för det finns knappast någon som skulle vilja betala för pappersannonser i dessa tidningar.

Nån gång kanske det också blir läge för vänstern i Sverige att lägga ner papperstidningarna. Men det är naturligtvis först aktuellt när nya finansieringsformer hittats.

Media Culpa redovisar i sitt inlägg hur det ser ut och har också en rad intressanta tankegångar. Resten av inläggen i serien bör alla också läsa. Det har betydelse för hur vi i vänstern ska hantera mediefrågorna i framtiden. Och mediefrågorna är av högsta vikt för att vi ska kunna nå ut. Det gäller att hänga med. Det gäller att vara förändringsbenägen för att kunna nå de vi vill nå.

Läs: Beta Alfa, Med en fot i framtiden, Björn Jeffrey, Tre förutsägelser om framtidens medier, Jonas Carlsson, Några ord på vägen, Nina Åkestam, Därför är mediet verkligen inte budskapet, Alter Ego, Framtiden i nutid.

Andra som bloggat om det hela: Bisonblog, Fyra nyanser av brunt, Bloggvärldsbloggen, Martin Jönsson

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

4 svar på “Framtidens media och vänstern”

  1. Så iden bygger på att ni ska få betalt via skatten dvs ni vill ge ut tidningar och även blogga som ingen vill betala för?

    Säg, varför ska jag betala för att ni ska bedriva politisk agitation?

    Varför inte lägga ner eller acceptera att vi lever i en marknadsekonomi och anamma dess fördelar?

  2. Vi ger ut tidningar oberoende av presstödet också. Men enda sättet för vänstern att ha anställda på tidningarna idag (gäller nog inte Arbetaren) är att ta emot presstöd (något som ju också SVD och många andra borgerliga tidningar gör). Det har ju specifikt inget med vänstern att göra. Att ingen vil betal för det beror ju på att vi är emot det kapitalistiska samhället. Därför vil naturligvtis inte företagen som är en del av kapitalismen betala oss. Däremot vill ju folk gärna läsa våra åsikter. Det syns ju då vänstern dominerar den politiska delen av bloggosfären.

    Det är naturligtvis underligt att du ska betala för vår politska agitation. Du får fråga dina liberala kompisar (inkl.sossarna) om hur de tänkt när det gäller presstödet. Ty det är inget påfund av extremvänstern. Men nu var det inte riktigt detta som inlägget handlade om.

    Kanske förvånar det dig. Men jag är anhängare av marknadsekonomi. Socialistisk marknadsekonomi. Läs Sten Ljunggren och Johan Ehrenberg så förstår du vad jag menar. eller Alec Nove och Perry Anderson. Men jag är motståndare till kapitalism.

    Fortsatt inlägg på detta spår kommer att betraktas som off-topic och raderas. Diskutera däremot gärna framtidens media och dess konsekvenser.

  3. Den revolution som pågår nu är fantastisk och borde
    applåderas av alla då nätet ger alla chansen till en röst.

    Så papperstidningar och deras anhängare kommer att få det
    tyngre och tyngre i framtiden.

    Samma revolution kommer att ske inom TV och har redan påbörjats. Kostnaden att driva en nyhetskanal kommer att
    gå ner och vi kommer att få se en störtflod med nyheter
    och granskare av nyheter som använder alla de tekniker som
    står oss till buds.

    Det gör att regimer demokratiska och odemokratiska kommer att få svårare och svårare att förmedla sitt budskap vilket bloggosfären redan har insett och gjort något åt.

    Mycket positivt! ( om man gillar sanningen vill säga och ett pluralistiskt samhälle)

  4. Nils Dacke, ditt senaste inlägg kan jag helt hålla med om.

    Jag såg att Internetreklam numera omsätter mer än TV-reklam i nån artikel nån stans.

Kommentarer är stängda.