Mikael Söderlund – okunnigt trafikborgarråd?

Det verkar som den ansvarige politikern för trafikpolitiken i Stockholm snurrat till det rejält. Inte nog med att han hittat en ringled i Göteborg där ingen finns, han tycks också ha överdrivit hur mycket Stockholm satsat på trafiksäkerhet. Tur är väl det, annars hade det nog varit den mest ineffektiva kommunala satsningen någonsin.

Han vill inte lära sig av Göteborg, han vill inte förbättra trafiksäkerheten. Ärligt sagt, nåt måste vara fel. Dåliga medarbetare? Tillfällig förvirring?

Vill man förbättra trafiksäkerheten ska man göra som Göteborg. Vill man minska koldioxidutsläppen ska man inte bygga ut biltrafiken på samma sätt som i Göteborg. Med korsande motorvägar i centrum. Inte heller ska man bygga kringfartsleder långt ut på landet. Det finns två fel med det, de blir dåligt utnyttjade och de ökar biltrafiken. Det finns dessutom ett samband mellan ökad trafiksäkerhet, minskad hastighet och minskade utsläpp. Ett positivt samband som gör att trafiksäerhetssatsningar också innebär minskade utsläpp.

Intressant?
Borgarmedia: SVD,
Andra bloggar om: , , , , , , ,

PS. Det ser ut som debattören i SVD läst mitt inlägg om bristen på ringled i Göteborg. Vill då påpeka att det är Söderleden-Älvsborgsbron som har en sträckning som kan sägas motsvara Essingeleden vad det gäller placering i staden. Norrleden ligger utanför staden så där är det annorlunda. Mycket riktigt har Norrleden väldigt lite trafik. DS.


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

2 svar på “Mikael Söderlund – okunnigt trafikborgarråd?”

  1. I den stad där jag bor har vi väldigt dåligt planerad trafik. Det går folk frustrerade och höjer bränsleförbrukningen och utsläppen avsevärt. Man har modifierat trafikflödet och ändrat hastigheterna men inte ändrat trafikljusen. Det gör att det inte existerar nån ”grön våg”, snarare ”röd våg” för ljusen tycks alltid ändra till rött när man kommer fram till dem, som skulle leda en genom staden snabbt, utan man hamnar och stanna vid varannat trafikljus. Detta trots att det inte borde vara nödvändigt.

    Med en vettigt trafikplanering kunde man förbättra luftkvalitén avsevärt och samtidigt minska på olyckorna. Nu är folk frustrerade och kör ofta mot rött och/eller för fort. Jag undrar i hur många städer situationen är lika?

  2. Jag måste beklaga Helges situation.
    Det verkar som om det finns mycket bortkastade skattepengar på utbildningar av trafikplanerare som inte håller måttet.

    För övrigt vill jag också säga att jag tyckte också att det var en del citat från Svenssons förra blogginlägg om ringleder. Jag trodde det först var härifrån debattinlägget kom ifrån.

Kommentarer är stängda.