Socialisera svenska Ford – Volvo Personvagnar

Staten har gått in och räddat den konkursfärdiga banken Carnegie. Det är mycket svårt att förstå varför. Carnegie, som är en liten bank som främst har spekulanter och rika människor som kunder är knappast ett företag som är av vitalt intresse för samhället.

Ett företag som däremot är av vitalt samhällsintresse är Fordägda Volvo Personvagnar, omkring 4 000 människor i Göteborg kommer att få sluta på företaget nästa år. Med uppsägningar hos underleverantörer och konsulter innebär detta att uppemot 20 000 jobb försvinner bara i Göteborgsområdet. Detta får verkligen betydelse för smahället. En mängd människor förlorar sin försörjning, samhällets kostnader ökar samtidigt som skatteintäkterna minskar. Men i detta fall vill inte regeringen göra något. Detta trots att det bästa självklart vore ett förstatligande under nån typ av kontroll från arbetarna på Volvo Personvagnar. Sedan kan man använda ägandet för att börja satsa på någon annan typ av produktion, något som Volvoarbetaren Lars Henriksson föreslagit i LO-tidningen:

Volvoarbetaren Lars Henriksson tycker att det är dags att tänka nytt och satsa på något annat än personbilar som inte särskilt många vill köpa.

– Ägaren tar inte ansvar för de anställda. De tänker bara sparka folk. Staten är den enda kraft som kan se till att jobben blir kvar och att något vettigt tillverkas, säger han.

[…]

Som exempel på möjliga alternativa produkter nämner han förnyelsebara energikällor och spårbilar.

– Volvo är egentligen ett system för massproduktion. Bland de anställda finns stora kunskaper. Allt hänger på vilja och på vilka politiska beslut som fattas. I stället för att regeringen öser miljarder över finanssektorn kan den göra något vettigt och rädda jobb.

Lars Henriksson är övertygad om att det är möjligt att byta produktionsinriktning. Han pekar på USA under andra världskriget. 1942 stoppades biltillverkningen och regeringen krävde att bilfabrikerna i stället skulle bygga bombflygplan. På några månader ändrades tillverkningens inriktning.

Det som Lars Henriksson säger är fullt genomförbart. Förstatligande och planering för någon annan typ av produktion när det gäller Volvo Personvagnar alltså.

Inte bara personbilsindustrin varslar människor om uppsägning. Det gör också lastbilsindustrin och AB Volvo. Flera tusen ska tvingas sluta inom företaget Volvo, på Lastvagnar i Göteborg och Umeå, på Powertrain i Skövde och Köping, på CE i Arvika och Eskilstuna. I detta fall borde det vara möjlgit för företaget att behålla alla som anställda. Något som facket i Umeå tagit fasta på i sina krav:

VI KRÄVER AV AB VOLVO:

* Att företaget verkställer olika former av äldreavgångar.
* Att ett erbjudande om omställningsbidrag ges till dem som vill sluta för att starta eget, studera mm.
* Att det sker en kartläggning av kompetensutvecklingsbehovet utifrån framtida produktion och investeringar och att företaget aktivt satsar på internutbildningar.
* Att företaget är öppet för olika arbetstidslösningar som kan ge möjlighet för fler att bli kvar inom företaget.
* Att företaget arbetar för att ta hem arbetsuppgifter som kan utföras av egen personal.

VI KRÄVER AV REGERINGEN:

* Att taket i A-kassan höjs så att ersättning vid arbetslöshet faktiskt ger 80 procent av den förlorade inkomsten för de flesta. Öppen arbetslöshet ska dock till varje pris undvikas.
* Att den ekonomiska politiken inriktas på att stimulera efterfrågan och underlätta för Riksbanken att sänka räntan.
* Att nödvändiga ekonomiska och personella resurser ges till Arbetsförmedlingen för att matcha jobb, möjligheter till utbildning och kompetenshöjning. Personalen på Arbetsförmedlingen ska jobba nära företaget och de varslade/uppsagda.
* Att regeringens samordnare förses med medel och mandat att genomföra aktiva åtgärder för att lindra effekterna av krisen.

Det finns all anledning för regeringen att agera i fallen med de olika Volvoföretagen. För att rädda vanliga människors möjligheter till ett drägligt liv och vanligt folks rätt till ett arbete. Detta vägrar den borgerliga regeringen göra.

När det gäller att rädda den bankrutta banken Carnegie, däremot, så ställer regeringen upp. För att rädda de rikas och spekulanternas pengar. För att rädda jobben åt finansvalpar utan skrupler och moral. Mats Odells kompisar.

En kriminell bank kan man rädda, men inte tusentals arbetares jobb och liv.

Intressant?
Bloggat: Ett hjärta rött, Kulturbloggen, Jinge, Lasse,
Borgarmedia: SVD1, SVD2, DN1, DN2, DN3, AV1, AV2, AV3, AV4, VA1, VA2, VA3, AB1, AB2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

16 svar på “Socialisera svenska Ford – Volvo Personvagnar”

  1. Jag tycker liknelsen haltar en smula.

    För det första så beror volvos problem i grunden på att man inte säljer lika mycket bilar längre, Det spelar ingen roll om staten eller en privatperson äger – det är fortfarande så att man inte kommer att kunna jobba med att bygga bilar som ingen vill ha.

    För det andra så tror jag att Volvos ägare skulle bli ganska arga om man konfiskerade deras bolag. Carnegies ägare brydde sig däremot inte nämvärt. Anledningen till detta är förståss att det fortfarande finns ett värde i Volvo som bolag, medan Carnegie var mer eller mindre värdelöst.

  2. Förstatliga Volvo?
    Öh..tycker du Svenska Regeringen ska säga till Fords ägare att ”nu tar vi över det här”..??

    Jösses..

  3. Matte och Johan: Ni skiljer inte på de två bolagen Volvo och Volvo personvagnar. Ditt resonemang blir då lite konstigt. Volvos ägare är alltså inte Ford. Volvo Personvagnars ägare är Ford.

    Och jag skiter väl i om Ford eller Fords ägare blir förbannade. Ford är ju dessutom konkursfärdigt.

  4. Varför kan inte arbetarna själv köpa AB Volvo….
    Finns nog ne hel del aktieägare som ’är villiga att sälja?

    Facktomtarna i Umeå tror uppenbarligen att företaget finns till för deras medlemmar.
    Att sedan IF Metall grovt missköts sig mot sina medlemmar och underlåtit dem att köpa inkomstbortfallsförsäkring är väl förmodligen AB Volvos fel det med eller?

  5. Om ett vanligt företag går i konkurs, så anses det bara vara en naturlig del av kapitalismen. De svaga vars produkter eller tjänster inte behövs, eller inte kan producera till ett tillräckligt lågt pris, försvinner. Helt normalt men om det är frågan om en bank, då ska de räddas till varje pris. Som om något extraordinärt förfärligt hände ifall en bank gick i konkurs.

    Om staten gick in och räddade ett medelstort företag från konkurs, så hade det antagligen blivit ett ramaskri om orättvisa konkurrensfördelar osv men när det är en bank så anses det normalt. Varför? Om Carnegie nu är så värdelöst och inkompetent som det verkar, så gör staten oss en björntjänst genom att rädda banken. Varför ger man istället inte bara sparade pengar tillbaka och låter resten gå omkull. Varför ska inkompetenta bankirer skyddas från ansvar?

  6. Du skiter i om ford eller fords ägare bler förbannade för att man tar någonting ifrån dom…

    Skiter du i om någon tar din bil? din lägenhet? din dator?

    Poängen är att om vi skapar ett samhälle där staten går in och konfiskerar till höger och vänster så hamnar folk i klämm.

  7. Varför ska vi bry oss om att div. storkapitalister hamnar i ”kläm”? Dessutom så är det ju faktiskt arbetarna som skapat företaget, det är de som byggt bilarna och arbetat ihop ägarnas vinster. Jag förstår faktiskt inte vilken rätt Fords kapitalister har till företaget bortsett från det rent juridiska, deras namn står på ett papper o.s.v.

    Sluta dalta och gör det som är bäst!

  8. försäljninen till ford är sveriges största skalbolagsaffär….sedan har vi A och B aktie system så igentligen i förhållande till antal insatta pengar skulle man kunna säga att våra pensionsfonder äger både PV och LV….så hur det kan säljas är en liten gåta….eller inte…..för alla vet att det finns en politisk agenda med försälgningarna och bemanningsföretag och avregleringar…..ja jag måste skriva att det finns inget land kvar i världen som har kvar A och B aktiesystemet,,,,,i EU är det olaglit….en tanke kanske….

    1. Det hela känns något överspelat. Och nej pensionsfonder äger inte Volvo PV eller Volvo på något sätt. Volvo PV är ett helägt dotterbolag till Geely och Volvo ägs av Renault som står för såväl röstmajoritet som kapitalmajoritet. Det finns inga större svenska företag i vilka några svenska pensionsfonder är de största ägarna. Det finns några, speciellt Autoliv, i vilka US-amerikanska pensionsfonder är störst.

      1. inte om vi tar bort a och b aktie systemet…..

        Subject: [svensson] Re: Socialisera svenska Ford – Volvo Personvagnar

        1. Jo. Svenska pensionsfonder är små aktieägare. Även kapitalmässigt. Renault är kapitalmässigt också största ägaren i AB Volvo. Volvo Personvagnar AB har bara en ägare, Geely. Du borde nog läsa på lite. Kolla på deras hemsidor exempelvis. Ägarna finns redovisade där.

          1. ja….i dag är pv helägt av geely….men när det såldes till ford var det en del av ab volvo.eller kallar du mig okunnig och dum…ska du få….bara i LO har vi ca2000 miljader i pensionfonder.98.vad såldes pv till ford för…haha…65miljader…..vara av 7 miljader fans i vinst i bolaget….man hade avsatt pengar i en investeringsfond för det nya krockcentrum….och volvo hade redan tagit fram 5 nya bilar att bara tas i produktion…..ca 20miljader st….det kostar igentligen en modell men man hade samarbete med andra tillverkare och sedan använde de samma platta….efter det gjorde volvo enorma vinster som rycktes ur företaget…..men när man skulle betala…belånades volvo…pv…så till det som kallas skalbolags affär…..man använde de sju miljaderna som fans i volvo för att betala enligt första avbetalningen……Jag har kollat……v åra pensionffonder…..hade ägt….hela sveriges industri om vi inte först hade fått ett undantag från EUs regelsystem där B aktien är förbjuden…..och AB Volvo som sålde Volvo pv….först en tillfälligt undantag….sedan undantag på obestämd framtid…..undra varför……du är nog lite lurad om du tror att våra pensionspengar inte ligger i våra svenska bolag…..speciellt 97-98…..då hade vi ägt abb….ericsson…..elektrolux…..husqvarna…..ja i princip alla börsnoterade bolag i sverige…..men tillbaka till sveket…..skalbolags affären…..man har konstruerat och låtit volvo ta i pricip alla utv kostnader….för själva är man så kass eller var för det är inte bara pengar man tagit….all kunskapman tankat ut….avtal man skrivet…som löper fortfarande….utan att säga för mycket……jag vet betydligt mer än du….om du nu skulle vilja kalla mig okunnig…..men det som är olagligt var första betalningen…..sedan är det väl bara osmakligt och äckligt.,….man fick volvo nästan gratis och tog alla pengarna som genererades …belånade varje gång man skulle betala….ryckte ur all kunskap och skrev långtgående av tal som genererar pengar till ford……fortfarande…..hm….förutom avtalen om att ta del av framtida utveckling……………………………………………………………………………..men som sagt…………första betalningen olaglig och resten………….ett svek……som folk fick betala för -08….då de fick gå pga att volvo pv var belånat över öronen ….och volvo arbetaresom jobbat både 30-40 år på volvo fick gå………..och många andra…..hade aldrig hänt om volvo inte varit belånat…..nu börjar geely ryck ut pengarna….för att investera i kina….är det ett samman träffande att de kör i gång i kina samtidigt som volvo sänker takten… staten skulle köpt volvo…..något man redan ägt men inte fått betalt för…..hela sverige hade haft nytta av det…..nu är vi slavar…..kineser…..hm…..inget att leka med….hoppas att vi får ett bra samarbete……där vi och dom bygger bilar…..och ökar försälgningen……annars är vi kockta i bajs….man udrar ju vilka pucko som styr i sverige…..både samhälle och företag…… Subject: [svensson] Re: Socialisera svenska Ford – Volvo Personvagnar

      2. och jo….man får inte använda de resurser som finn i ett bolag för att betala skulden…vilket ford gjorde….sedan belånade ford vo0lvo pv varje gång som det skulle betalas….man fick en avbetalningsplan på tre år. Det kallas skalbolags affär.

        Subject: [svensson] Re: Socialisera svenska Ford – Volvo Personvagnar

Kommentarer är stängda.