GM har aviserat att man funderar på att lägga ner Saab i Sverige. En total stängning av fabriken i Sverige skulle innebär en enorm katastrof för Trollhättan och den som varit ute i Stallbacka industriområde i Trollhättan vet att det redan är gott om öde fabrikstomter med övergivna och delvis rivna, eller helt rivna fabriker.
En stängning av Saab innebär att mer än 10 000 jobb försvinner om vi också räknar underleverantörer. Taget tillsammans med alla uppsägningar på Volvo i Göteborg är det hela en smärre katastrof för Västsverige och för arbetarklassen.
Det enda alternativ som jag kan som eventuellt kan fungera är om staten tar över Saab och tillsammans med de anställda på fabriken verkar för att ställa om produktionen till mer miljövänöig produktion av något slag. Det kana vara kollektiva färdmedel, elbilar, vindkraftverk eller nåt annat. Det kommer dock bara att kunna sysselsätta en mindre del av de om idag arbetar på Saab, i all fall till en början.
Samtidigt finns ingen möjlighet att med statliga pengar betala löner under en längre tid till folk som inget gör utan statens pengar kan användas till ett rejält bygg- och nvetseringsprogram för att utveckla Västsverige. Miljonprogrammet bör renoveras och moderniseras, fler hyresrätter byggas i ett Göteborg som förtätas och kollektivtrafiksystemet byggas ut till samma standard som i de två andra större städerna i Sverige.
Intressant?
Borgarmedia: VA1, VA2, RT1, RT2, RT3,
Läs även andra bloggares åsikter om Bilindustri, GM, Saab, Bilkris, Nedläggning, Göteborg, Trollhättan, Ekonomi, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
/*Var snäll och kommentera det jag skriver om, allmänna deklarationer om statligt stöd och företag som inte går bra får du skriva på din egen blogg*/ #AS
Ash att du tog bort den Anders
Tänkte säga att det är väldigt bekvämt att vara neoliberal när man inte tar något ansvar för dom 10.000 som blir arbetslösa. Att han är en av dom som blir tvungen att hjälpa dom med försaörjning måste han ha glömt.
Saab/Volvo är annars en knepig nöt att knäcka. För nån ny variant på varvskrisen vill nog ingen ha. Hur man ska knäcka den nöten har jag inget bra svar på. Men omställning som du nämner är en början.
Men – om neoliberalen nu är en av dem som blir tvungen att hjälpa dem som blir arbetslösa med försörjning, då tar han väl ansvar för dem (om än ofrivilligt)? Hur ska du ha det?
Jag håller med Anders_S om att vi behöver en satsning på miljövänliga färdmedel i Sverige. Själv ser jag helst att det är bilar (i betydelsen riktiga elbilar, inte hybrider som är beroende av fossila bränslen).
Dock tror jag inte att Saab var rätt företag att leda den utvecklingen. Saab hade aldrig något att komma med i fråga om miljöteknik. Allt man hade var etanolbilar. Etanol är rätt värdelöst som miljöbränsle på lång sikt, dessutom säljer alla tillverkare numera sådana bilar. Saabs modeller var dessutom föråldrade och tråkiga. Hade Saab någon kompetens på det området var den väl dold.
Jag tycker inte heller att staten ska bygga bilar, vare sig på lång eller kort sikt. Däremot tror jag att Volvo kommer att klara sig utmärkt utan statlig hjälp. Till skillnad från Saab har man nya modeller ute, varav flera ligger i toppen i sina respektive segment.