Att Koenigsegg köper Saab låter inte klokt skriver Jonas Fröberg i SVD. I själva verket är det inte klokt. I alla fall inte om utgångspunkten är att det ska finns kvar nån sysselsättning inom biltillverkning i Trollhättan. Facken och kommunordföranden verkar tro att så är fallet, men antingen är de helt otroligt naiva och blåögda eller så är det helt köpta av företaget för att snacka skit.
Att Maud Olofsson och regeringen inte är intresserade av några arbetare i Trollhättan, det vet vi sen länge. Så att de applåderar en försäljning till ett miniföretag som tillverkar dyra och snabba leksaksbilar för rika på ett hantverksmässigt sätt är därför kanske inget att förvånas över. Ett företag som dessutom tycks ägas av allt annat än stabila och säkra ägare.
Affären kan inte innebär annat än ett slut för Saab som en massbilstillverkare och att större delen av jobben i Trollhättan försvinner. Alternativet är en nedläggning skriver Werup i DN. I själva verket är Koenigseggs köp också en nedläggning.
Intressant?
Borgarmedia: GP, DN1, 2, 3, 4, 5, AB1, 2, 3,
Läs även andra bloggares åsikter om Koenigsegg, Bård Eker, Saab, Bilindustri, Bilkris, GM, Maud Olofsson, Trollhättan, Regeringen, Facket, Ekonomi, Samhälle
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Nej som svensk medborgare säger jag att man kan dumpa saab rakt ner i Plus soptunnan! Lika bra att låta alla gå hem o söka nytt! Saabs problem är inte Finanskrisen utan för att dom gör bilar som är fördyra för att nån skulle vilja köpa dom!
Varmt o rättfram från Höger
förstår inte vart du vill komma, tycker du att staten (d.v.s. vi) borde gå in och köpa SAAB för att ”rädda” arbetarnas jobb? På vilket sätt skulle det lösa problemet att vi (som köper bilar)inte väljer SAAB?
De senaste 25 åren har ju SAAB endast under ett par av de åren sålt tillräckligt många bilar för att visa svarta siffror. Att då med våra (skattepengar) köra vidare i syfte att ”rädda jobben”, ter sig inte det, tja, en smula korkat?
Rickard: Jag var fackligt aktiv i Saab på 1980-talet. Under större delen av den tiden så gick personbilstillverkningen med vinst. Men hela vinsten redovisades inte i resultatet för personbilsdivisionen, för all tillverkning av motorer, växellådor etc låg i lastbilsdivisionen. Företaget kunde alltså styra hur det skule redovisas utåt. Var vinster skulle tas.
Om vi vill att jobben ska räddas krävs att staten (som ändå måste garantera lånen och förmodligen i förlängningen betala) tar över, självklart. Men då ska planen vara att tillverka nåt mer miljövänligt än stora bensinslukande bilar. Staten har det kapital och de pengar som behövs för detta. Koenigsegg har det inte.