Wilhelmsen – biltransporter och Burmaaffärer

Del 9 av 22 i serien Nordiska finansfamiljer

Wilhelmsen är en av de traditionella norska rederi- och finansfamiljerna. Familjen Olsen är en annan och andra är Bergesen och Höegh. Wilhlemsen hör till dem, som i likhet med Olsen och Höegh, fortfarande har makt och inflytande. Familjen Bergesen återfinns däremot inte längre bland Norges stora redar- och finansfamiljer.

Det viktigaste företaget familjen WIlhelmsen kontrollerar, Wilh Wilhlemsen har omkring 14 000 anställda. Inklusive andra bolag som familjen och koncernen kontrollerar finns det omkring 26 000 anställda allt som allt.

Wilh. Wilhelmsen AS grundades 1861 i Tönsberg av Wilhelm Wilhelmsen (1839-1910), gift med Catharine Lorentzen (1843-1919). Hans ena son Wilhelm Wilhelmsen (1872-1955), gift med Engelke Julie Engelhart (1885-1973) blev delägare i faderns firma år 1904 och den andra sonen Halfdan Wilhelmsen (1864-1923), gift med Ragnhild Oppen (1869-1952) blev delägare år 1887.

Den yngre Wilhelm Wilhelmsen ledde familjeföretaget i över 30 år, efter att brodern Halfdan Wilhelmsen oväntat dog 1923, efter att ha varit chef för företaget sen 1892. Halfdans son Willie Wilhelmsen önskade inte inträda som delägare i familjefirman och istället tog svärsonen Niels Werring (1897-1990), gift med Else Wilhelmsen (1905-1989) plats i företaget 1930.

Under ledning av först Halfdan och sedan Wilhelm Wilhelmsen den yngre utvecklades bolaget snabbt, man byggde upp linjetrafik runt hela jordklotet och förnyade hela flotta först med ångfartyg och sen med motorfartyg. Först 1951 började man ordentligt med tankfartyg även om man också mellan åren 1913 och 1918 var Nordens största tankrederi med 10 tankfartyg. Ofta samarbetade man med andra linjer, exempelvis US-amerikanska Barber Lines.

Niels Werring kom från en familj i Kristiansand med intressen i fiskbranschen. Under några år representerade han familjens företag i USA och Brasilien. Samma år, 1930, som han trädde in i firman Wilh. Wilhelmsen trädde också Kaare Schöning in. Werring var den som stod bakom den nya satsningen på tankfartyg som kom igång med en beställning år 1948 och som tog fart år 1951. 1956 var tankrederiet företagets lönsammaste del. 1959 blev Niels Werring högste chef för firman som nu var Norges största rederi. Denna post behöll han till 1973.

Tom Wilhelmsen (1911-1978), skeppsredare och son till Wilhelm Wilhelmsen var också aktiv i företaget. Han var också grundare av flera olika stiftelser, som exempelvis Skipsreder Tom Wilhelmsens stiftelse.

Idag leds företaget av Wilhelm Wilhlemsen III (1937-) den fjärde generationen iledningen för familjefirman. Han trädde in firman 1964 och tog över rodret 1973 efter Niels Werring. Wilhelm Wilhelmsen ledde rederiet in i en omställning till Ro-Rofartyg och idag är rederiet i samarbete med svenska Wallenius världens största biltransportör genom det gemensamma bolaget Eukor Car Carriers, bildat 2002, i vilket Wallenius och Wilh. Wilhelmsen äger 40% var och Hyundai resten. Innan 2002 hade det svenska och norska rederiet dock redan samarbetat i 3 år med biltransporter.

Wilhelm Wilhelmsen har en stor mängd uppdrag i det norska näringslivet och har tre barn, varav Thomas Wilhelmsen (1974-) sitter i företagets styrelse och ett flertal andra styrelser.

1989 blev rederiet omskrivet då ett flygplan störtade med 50 av dess ledand personer ombord och 2001 i samband med att ett av rederiets fartyg, Tampa, och dess kapten Arne Rinnan, räddat flera hundra flyktingar som sen Australien längevägrade ta emot.

2005 köptes den norska koncernen Unitor och bolagets verksamhet inom underhåll och service ökade rejält. Med start 2008 har rederiet börjat flagga ut en del av skeppsflottan till Malta. Bolaget hör också till de få västliga bolag som bedrivit affärer i Burma och därmed bidragit ekonomiskt till regimens överlevnad. Även om det verkar som om man nu dragit sig ur denna verksamhet.

Denna familj Wilhelmsen ska inte förväxlas med en annan norsk redarfamilj med samma namn.

Läs mer: Reuters, DN.no1, 2, 3, 4, E24_1, 2, 3, 4, 5, Hegnar, Offshore, AP1, 2, Skibsrevyen, Kjendis.no, ABC, BBC, UNHCR, Shipslist, Breakbulk, Kamrat Arnfinn, VG1, 2,

Intressant?
Borgarmedia om Burma: DN1, 2, 3, 4, target=”_blank”>5, SVD1, 2, 3, DB1, 2, VG1, 2, 3,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

Technorati: , , , , , , , , , , , , ,

Powered by ScribeFire.

Series Navigation<< Olsen – rederi och offshoreHöegh – utflaggad norsk redarfamilj >>
Advertisements