Koenigseggs köp av Saab klart

koenigsegg.jpgDet kan man kanske tro att det är då Koenigsegg-konsortiet och GM ska ha skrivit kontrakt enligt en del tidningar. Men det är en sanning med modifikation. För finansieringen är ännu inte klar. Koenigsegg behöver ju låna större delen av pengarna för köpet, eftersom konsortiet inte har eget kapital så det räcker.

Inte heller är väl någon långsiktig affärsplan presenterad. Jag misstänker att så inte heller kommer att ske. För i en sådan skule vi förmodligen få se att det är fråga om omfattande nedskärningar av personal vid fabriken i Trollhättan. Att presentera den typen av plan idag skulle kanske inte vara så populärt.

Intressant?
Bloggat: Röda Malmö,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Advertisements
  • Som jag skrivit i min blogg igår och idag, så har GM,Saab och Koenigsegg ännu inte fattat att lån från EIB, om de får det, inte får användas till att betala GM för redan framtagna nya modeller eller något annat, inte får användas till löpande verksamhet varken till inköp av delar för att bygga bilar eller till löner utan endast för framtida utvecklingsprojekt. En ny modell kostar storleksordningen 8-12 miljarder kronor. Koenigsegg-gruppen tänker själva lägga 720 miljoner av köpesumman tror att de kan använda EIB-pengarna till köpet OCH talar själva om att de saknar 3 miljarder ändå.
    Ridå…..

  • lasse

    Klart att GM slumpar bort Saab, det är förenat med kostnader att lägga ner företag.

  • TB

    Kanske finns det ändå något i denna affär. Efter att tidgare varit högst skeptisk finns det ändå något som skulle kunna bära.

    Först ser jag Koenigsegg främst som en frontfigur i denna affär. Finansiering kommer självklart någonannanstans ifrån och då inte enbart från finansiärerna bakom Koenigsegg.

    För att Saab skall kunna ha en framtid måste man hitta ett aggressivt sätt att profilera sig. Och det är här Koenigsegg kommer in, varumärket för en mycket spektakulär sportbil kombineras med ett varumärke som också står för flyg. Om detta är rätt profilering kan givetvis ifrågasättas men skall Saab fortsätta som ”dussinbil” i det över segmentet av mellanklassbilar, ja då finns ingen framtid.

  • Bosse Johansson

    Nånting får mig genast att tänka på hur det gick när allmännyttan i Göteborg sålde ut delar av sitt lägenhetsbestånd till det där finansbolaget, jag tror det var CG Capitals de hette. En seriös ägare sades det, händer trycktes och underskrifter skrevs. Det som sedan hände var att fastigheterna vansköttes intill förslumning och CG Capitals gjorde efter ett par år en realisationsvinst som hette duga. Om ett scenario som detta är vad som väntar Saab står väl ännu så länge skrivet i stjärnorna. Men om det nu blir så.
    Kom ihåg var ni läste det först!

  • lasse

    Saab har levt på lånad tid länge, bilindustrin har befunnit sig i ett tillstånd av kris sedan långt före nuvarande kris. Överkapaciteten har hela tiden funnits, produktiviteten ökar hela tiden. Saab har alldeles för liten volym för den moderna massproduktionen. Man kan bara hoppas att skattebetalarna inte behöver lägga för mycket på Saab. Om det är någon som i så fall skulle stödja är det Volvo som har en helt annan potential.

    Tidigare har det sagts av förståsigpåare att Saab var alltför integrerat i GM för att kunna återgå till att bli ett självständigt bolag. Hur stora delar av Saab kunnandet och utvecklingen flyttade GM till sitt designcenter i Russelheim? Volvo har hela tiden varit ett självständig bilbyggarfirma inom Ford.

  • Anders: Du har Veckans Affärer med dig. Så här skriver de: http://www.va.se/asikter/bloggar/pontus/2009/08/19/darfor-borde-saab-fa-ga-i-/. Eller i klartext: Saab borde gå i konkurs. Kanske någon vill ha konkursboet. Det som är på gång nu är hopp om skyddad verkstad. Inte kapitalism som det är tänkt enligt Veckans Affärer.

  • Pingback: Nedläggning av Saab i Trollhättan | Svensson()