Hur når vi de vi skriver för?

Jag skrev häromdagen ett blogginlägg om vem vi bloggar för med lite resonemang om målgrupp, kvalitet på besökare, vem jag skriver och varför jag skriver. Plus lite om hur man når ut till sin egen målgrupp.

Något jag då nämnde var att det är viktigt att synas på sökmotorer och då är Google överlägset viktigast för oss svenskar.  I januari och februari har jag fått cirka 50% av mina besökare från sökmotorer. Av dessa kom hela 97 % från Google. Sökmotoroptimering (SEO) med inriktning på Google är därför viktigt. För blogspot (Blogger)-bloggar fungerar det nog automatiskt då Google äger Blogger. För wordpressbloggar som man har på en egen domän (som denna blogg) och eget webbhotell så finns det plugins man kan installera på bloggen.

Lägst avvisningsfrekvens, har jag från sökmotorn Bing (Microsofts sökmotor) men det kan bero på det låga antalet besökare därifrån. Å andra sidan har jag högst avvinsingsfrekvens från sökmotorn Ask.com, med lika lågt besökarantal som från Bing. Det senare förklaras förmodligen med att Ask är en sökmotor som främst används av engelsktalande och de har inte direkt nån möjlighet att läsa min blogg. Avvisningsfrekvens är det antal som lämnar bloggen från samma sida som de kom in på, denna varierar med hur bloggen är uppbyggd, har man bara sammandrag på förstasidan blir den betydligt lägre än med en blogg som min som har hela inläggen på förstasidan.

Förutom sökmotorer är det viktigt att synas på olika bloggportaler. Det handlar som sajter som intressant.se, nyligen.se, knuff.se, Bloggportalen, Bloglovin, Vänsterbloggar, Konfliktportalen, Netroots, Bloggvänstern osv. Det två senare är partipolitiskt anknutna. Netroots godtar bara socialdemokratiska bloggar, trots att man skriver att det bara krävs att man har en progressiv blogg för att få vara med (felaktigt påstående, efter lite kontakter med Netrrots så har jag lyckats registrera min blogg, så man godtar alla progressiva bloggar). Bloggportalen är en portal som har anknytning till Aftonbladet och som också presenterar olika typer av topplistor. Medan knuff.se och dess systersajter som bloggar.se, intressant.se, bloggkartan.se osv är blogg- och internetnördarnas bloggportal så är Bloglovin snarare modebloggarnas och det vanliga folkets bloggportal.  Vänsterbloggar och Konfliktportalen har en bredare inriktning på vilka bloggar som får vara med, men är betydligt mindre än de andra.

Topplistor är inte lika viktigt, men samtidigt inte helt oviktigt. Det finns olika sorters topplistor, såna som mäter besökare (ex. Bloggportalen, Topblogarea, Blogtoplist, Bloggtoppen), såna som mäter hur många som har bloggen som favorit eller nåt liknande (nyligen.se, Bloglovin, Bloggportalen) och såna som mäter inlänkar (Bloggportalen, Knuff.se).  Därför kan det var bra att alla vänsterbloggare registrerar sig på nyligen.se och tar alla andra vänsterbloggar de hittar som favoriter. Samma gäller för Bloglovin och Bloggportalen. Skaffa ett konto och prenumerera på samt favoritmärk alla andra vänsterbloggar ni kan hitta.

Bloggtoppen var länge den dominerande besökstopplistan, men den fungerar idag mycket dåligt och mäter inte längre antalet besökare till exempelvis min och Jinges bloggar. Dessutom länkar man till sajter som bryter mot PUL och som även begår andra olagligheter. Bloggportalen har dock enligt min åsikt alltid varit tillförlitligare. Under januari och februari så har det främst varit knuff och dess systersajter som genererat trafik till min blogg, men även Bloggtoppen och Bloggportalen. Från nyligen.se, intressant.se, knuff.se och bloggar.se hade jag en avvisningsfrekvens på mellan 30 och 60%. Från Bloggtoppen hade jag 85% och från Bloggportalen 65%. Övriga portaler ger mig idag så lite trafik att avvisningsfrekvensen är ganska ointressant.

Det är också ganska viktigt att få länkar från andra bloggar med liknande åsikter. Inte bar för att få upp rankning och sådnat. Utan framförallt för att kvaliteten på besökarna därifrån är hög. Avvisningsfrekvensenn är genomsnittlig, kring 60%, men andelen återbesökare är mycket hög, mellan 50 och 70% procent beroende på blogg. Men dessa siffror gäller bara om det är bloggar med åsikter åt samma håll. Besökare från politiska motståndare läser sällan mer än ingångssidan och det är hög andel nya läsare bland dem. Det senare kan dock vara bra ur andra aspekter.

Länkar från andra bloggar får man genom att länka till dem. Då brukar man snart få länkar tillbaks. Sämst tycks detta fungera med socialdemokratiska och vänsterpartistiska bloggar. Det är mycket sällan man får länkar från dem även om man länkar dit. Ett par noterbara undantag finns dock, Jinge (men han kunde vara bättre på att länka till andra, även om han är bra nog i mitt tycke) Röda Berget och Krassman är de jag främst tänker på, men en så stor bloggare som Esbati är helt värdelös på att länka till andra än sina egna partikamrater.

När man länkar till politiska motståndare så måste man emellertid väga nyttan av länken mot det faktum att det ökar motståndarens rankning och synbarhet. När det gäller Konfliktportalen bör man också tänka på att länkar med hjälp av portalens färdiga kod inte verkar registreras som länkar på vare sig Twingly eller Knuff.se.

När det gäller så kallade sociala medier, så får jag en hel del del besökare från Facebook och lite färre från Twitter. Men antalet är ökande och med låg avvisningsfrekvens. På Facebook gäller att man vidtar lite grundläggande åtgärder. Man kan använda sig av Simplaris, eller hellre av NetworkedBlogs. I bägge kan man också prenumerera på andra vänsterbloggar för att göra dessa populärare och synbara. Glöm inte att ge programmen tillåtelse att publicera blogginläggen i den personliga loggen.

Andra sociala medier har liten betydelse i Sverige (Orkut, Bebo, det finns hur mycket som helst). Man kan också skaffa sig en blogg på Posterous istället för på Blogger eller WordPress.com. Posterous publicerar automatiskt till bland annat Facebook och Twitter. En annan väg att publicera på Facebook är att använda Bloglovin. För att inläggen ska synas på Twitter får man använda sig av en plugin till WordPress eller koppla ihop Facebook och Twitter i kombination med att inläggen publiceras på Facebook.

Från så kallade bokmärkessajter som Digg, Pusha, Delicious och StumbleUpon får jag i stort sett bara besökare från de två sistnämnda och det sammanlagda antalet besökare därifrån är mycket få. I allmänhet krävs det en aktiv handling för att registrera inlägg på dessa sajter och därför så är det kanske inte aktuellt för alla. För en del kan det dock finnas plugins för WordPress som gör det hela automatiskt.

Sist men inte minst är det viktigt att länka till tidningar och då ska man med förkärlek välja de tidningar som ger länkar tillbaks. Dvs Aftonbladet och alla de tidningar som använder Twingly. Slutligen, glöm inte bort att pinga. Man ska pinga nyligen.se, Twingly, Bloggportalen och de övriga sajter (Nybloggat, Aitellu osv) man så önskar. Kan man inte pinga automatiskt från sin blogg (exempelvis om den ligger på wordpress.com) kan man använda tjänsten Blogg Ping.

Man bör alltså registrera sig på Nyligen.se, Bloggportalen och Bloglovin samt välja favoriter. Dessutom ska man minst pinga nyligen.se, Twingly och Bloggportalen. På Facebook, använd gärna NetworkedBlogs. För mindre bloggar kan det vara vettigt att också vara registrerade på Konfliktportalen och Vänsterbloggar.

Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!

14 svar på “Hur når vi de vi skriver för?”

  1. Tack för ett par mycket välskrivna inlägg om bloggning!

    Ett tips – förklara gärna avvisningsfrekvens även i detta inlägg. Jag hade inte läst det förra innan jag kom hit och alla jobbar nog inte heltid med webb som jag råkar göra.

    Du kan vänta dig en länk hit inom kort. 🙂

    1. Avvisningsfrekvens är den andel personer som lämnar sajten från samma sida som de kom in på sajten på. Man använder Google Analytics för att få fram den.

  2. Ni b??r och skall v?¶nda er till de som inte håller med er. Just nu verkar både h??ger o v?¶nsterbloggar vara ett forum f??r medhårs klappande o slickande. Kanske var mindre kategoriska, inse att det finns ett spektrum mellan svart o vitt. Och då menar jag givetvis bloggar till h??ger o v?¶nster. Skapa ett debattklimat som fungerar. Eller kan man g??ra som Dick, dvs ingen har m??jlighet att kommentera hans ibland superdryga skrifter, eller som Jinge som konsekvent raderar kritik.

    Mikael i Ballerup

  3. ”När man länkar till politiska motståndare så måste man emellertid väga nyttan av länken mot det faktum att det ökar motståndarens rankning och synbarhet.”

    Jag tycker du tänker fel här. Din blogg blir mer läsvärd ju mer fullständigt du beskriver verkligheten och däri ingår att visa på andras åsikter. Förklara gärna varför motståndarna tänker fel men att inte länka gör att du tappar i trovärdighet (man vet inte om du citerar rätt t ex). För det är väl ändå inte så att du tror läsarna väljer bort dina politiska tankar bara för att de råkar läsa något av Allianzen eller Sossarna?

    (Jag läser din blogg – regelbundet – för att se världen ur fler vinklar, inte för att jag röstar på SP. Plus att jag gillar din göteborgskoppling.)

  4. Mikael skriver:
    Ni b??r och skall v?¶nda er till de som inte håller med er.
    Bra tips – men man kan leda en häst till vattenhålet men inte tvinga den att dricka – dessvärre.

    Och inte visste jag att det var sååå komplicerat att blogga :-).

    1. Kerstin: Inte är det komplicerat, men om man vill maximera utdelningen i form av antal läsare är det bra att göra lite olika saker.

    1. Johan, jag har fyllt i, men inte fått nåt mejl. Så antingen ljuger du för mig, eller så har ni gjort nåt fel.

      1. Nu har Netroots efter att Johan agerat registrerat min blogg så jag måste ändra i mitt inlägg. Netroots tar emot alla progressiva bloggar, inte bara socialdemokrater. Det var mycket trevligt och bra tycker jag. Nu hamnar jag på samma bloggportal som min vän Peter Johansson i Malmö (Röda Berget).

Kommentarer är stängda.