Saabs egentlige ägare vill starta produktion i Ryssland

Vladimir Antonov, från familjen Antonov, som är de som egentligen kontrollerar och äger Spyker och Saab har till Moscow Times uppgett att man har planer på Saab-tillverkning i Ryssland. Som jag ser det betyder detta att det knappast finns utrymme för Saab-produktion i Sverige.

Troligen handlar det primärt förmodligen inte heller om nån bilproduktion i Ryssland utan om en första del av en lång rad finansiellla operationer som vi kommer att få se. Operationer som är till för att sno lånen från EIB och låt dem försvinna så att de inte kan eller behöver betalas tillbaka. Vidare så kommer dessa finanstransaktioner att användas till att tvätta svarta pengar från ryska maffiaverksamhet, med vilken familjen Antonov har kontakter, vita.

Ska vi döma efter ett tidigare liknande fall med Rover i England så finns varken Saab-tillverkning i Trollhättan eller några pengar kvar i nåt synligt eller åtkomligt bolag om tre år.

Intressant?
I media: Ttela1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

6 svar på “Saabs egentlige ägare vill starta produktion i Ryssland”

  1. Precis. Volvo försvinner till Kina. Saab till Ryssland. Sådan är kapitalismen.

    1. Hans N: Ja, att tro nåt annat vore konstigt. Det är helt befängt att vi då antingen ska bevara bilindustri till varje pris (en del ossars och fackbyråkraters inställning) elller inte göra nåt alls (borgarpartierna inställning). Det rätt vore ju att, precis som när varven lades ner, att förska utveckal nån ny indsutri och ge den tid att växa. Det är baar staten som har sådana penagr så det är upp till staten. När varven lades ner så uppehölls produktion avs taten på varven intitll att bilindutsirn växt och svalt den hotande arbetslösheten. Nu bör vi förska utveckla nåt annat. Klimatbra produktion tycker jag det borde vara. Statliga pengar behövs för att starta och utveckla dessa företag.

  2. Bra förslag Anders. Men tanken förr var som sagt att vi skulle ta hand om den ledande högteknologiska industrin. Men även den har de i Asien idag.

    Och kineserna är i full gång med miljövänliga produkter och processer på försök. Jag läste i Vetenskapens värld eller nåt att de ska bygga en hel stad som är helt miljövänlig.

    Det mörknar för Sverige, Europa och väst.

    1. Hans N: Idag är det lika dyrt att bygga fartyg i Kina som i Europa enligt en kontakt på Stena. Varvsarbetarlönerna i Kina har gått upp så mycket att tillsammans med frakten så blir det lika dyrt att bygga i Kina som i Europa. Men det finns inte tillräckligt med varv att bygga dem på i Europa så man måste bygga i Kina. Det är 30 år sen vi la ner våra sista nybyggnadsvarv. Det var kortsiktigt tänkt. Både Tyskland, Polen, Danmark och Finland har varv kvar som nu får bygga fartyg. rederier är ju i huvudska ägad av euopeisk intressen, registrerade i skatteparadis och ofta med svenska eller norska befäl och filippinska besättningar.

      Det finns inget som heter högteknologi. Det är bara trams, FOU finns däremot och ligger i länder med generellt hög utbildningsnivå (nåt som den nyliberala politiken har föskt förstöra i Sverige under 30 år nu). Men i produktionsledet är det samma sak att tillverka den elektronisk produkt som en en bil. Det man ska tillverka är sådant som behövs i närområdet. Stora grejer som är dyra att frakta är alltså smart att bygga nära där det ska användas. Därför byggs exempelvis lastbilar i stor utsträckning som byggsatser i Sverige och Tyskland och sen sätts de ihop på en mängd småfabriker i olika länder. Fartyg skulle idag utan problem kunna bygags i Sverige.

      Även reparation av fartyg bör kunna bli mer, gå ner på stan och titta hur många fartyg som väntar på att få komma in i docka på Götaverken. Järnvägsmaterial är också dyrt att frakt och det borde gå att ttillverka i Sverige. Då kanske vi också får produkter som tål kyla. Men dte kräver förmodligen offentligt ägda och kontrollerade kollektivtrafiksystem.

      Den tredje och fjärde största industrin i Göteborgsområdet idag är främst FOU-inriktade. I industriskala. Jag pratar om Saab (Space, Microwave, Robotics etc) i Lackarebäck och Kallebäck (tidigare Ericsson) och Astra-Zeneca i Mölndal.

  3. Även om jag som miljöaktivist är glad över att trafikpolitiken om tio år inte behöver ta hänsyn till bilindustriintressen kan jag som människa inte vara annat än deprimerad över hur idiotiskt kortsynt de här affärerna har skötts från svensk (stat, fack, opposition) sida.

    Frågan är hur vi kan bygga upp den politiska plattformen för att ha något att komma med när SAAB och Volvo flyttar.

Kommentarer är stängda.