Som förväntat -askläget värre igen

Det har blivit som förväntat. Efter att vulkanen Eyjafjallajökull tagit in sig, vilat sig en dag eller så, brakade det loss igen. Flygplatser och luftrum som öppnat fick återigen börja stänga. Så här kan det säkert hålla på i veckor, månader och kanske år. Det bästa vore väl därför att utnyttja tillfället till att ställa om den europeiska transportsektorn i miljövänlig riktning.

Med ökat byggande av järnvägar, återupptagande av fartygslinjer, skatt på flygbränsle, förbud mot korta flyglinjer, stopp för byggande av nya flygplatser etc. Att göra så tycks ju vara enda sättet att för framtiden garantera ett fungerande och också miljövänligt transportsystem i Europa. Jag tycker inte heller vi ska offra några pengar att subventionera eller rädda flygbolag. Låt dem gå i konkurs och satsa pengarna på järnvägen och järnvägsutbyggand istället.

Jag ser fram emot att åka fartyg (färja) till Amsterdam för nästa möte som jag ska på där. Fast riktigt så fort går det nog inte att fixa fram en färjeförbindelse igen, så fungerar inte flyget blir det väl buss och tåg.

Intressant?
Bloggat: Annarkia, Islandsbloggen, Jinge,
I media: VG1, 2, SVD1, 2, DN1, 2,
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

5 svar på “Som förväntat -askläget värre igen”

  1. Håller med om det mesta dock inte om ökad skatt på flygbränsle. Det är att sparka på en som ligger och som skulle ha möjlighet att resa sig i tid för det nya gröna flygbränslet som är på väg ut att användas.

    Nytt? Det som lämnat teststadiet och man nu håller på att uppföra produktionsanläggning(ar) för är algodling som ger grön energi i mängd som per kvadrat meter yta är 10 gånger så energirik som energiskog. Den slutliga (pressade) oljan är mycket lämplig som flygbränsle har det visat sig.

    1. Inger E: Flygbränsle är idag helt obeskattat enligt internationella överenskommelser. Finns som jag ser det ingen anledning till att flygbränsle inte ska ha skatt på samma sätt som bilbensin, och diesel. Det är idag så att flyget på detta sätt gynnas gentemot andra transportmedel. Vilket inte är bra ur miljösynpunkt.

  2. Öka skatt på flygbränsle? Man får börja med att överhuvudtaget beskatta flygbränsle eftersom det idag är subventionerat. Lägg pengarna på tågtrafiken istället och låt flygbolagen självdö.

    1. Marie: Vilket jag också skrivit. I ett annat inlägg och i en kommentar. Att flygbränsle är obeskattat enligt internationella överenskommelser alltså.

Kommentarer är stängda.