1890 investerade Nils Christian Corfitzon i ett eget fartyg, skonerten Betty och grundade Rederi AB Helsingborg tillsammans med bland annat konsul Petter Olsson. Redan 1896 fick en då 14-årig yngling anställning i den nystartade rederirörelsen, nämligen Otto Hilding Hillerström (1882-1965). När N C Corfitzon avled 1913 övertog O.H. Hillerström Corfitzons efterlämnade bolag och fartyg.
Huvudbolag i Hillerströmsrederierna kom att förbli Rederi AB Helsingborg även efter att OH Hillerström ombildat rederirörelsen år 1921 med AB Otto Hillerström som koncernbolag. O H Hillerström var med i rederiets ledning fram till 1960. Han avled 1965 och rederirörelsen övertogs då av sönerna Folke Hillerström (1914-1991) och Carl-Otto Hillerström (1921-?). I den nya styrelsen ingick Peter Ingelson, grundare och huvudägare i ett annat rederi, AB Transmarin. Rederi AB Malmöhus, Malmö, ägdes av Otto Hillerströms bror Ture Hillerström (1886-?).
Hillerström och AB Transmarin tycks ha samarbetat ända tills i slutet av 1970-talet. 1972 ägdes Rederi AB Helsingborg till 50,2 % av AB Branteli och 45,4% av AB Otto Hillerström. Folke Hillerström ägde 1,3% och Carl-Otto Hillerström 1,2 % av Rederi AB Helsingborg. AB Branteli ägdes till 46,5% av AB Otto Hillerström, 20% av Inga von Celsing, 20% av Carl-Otto Hillerström och 10,3% av Folke Hillerström. AB Otto Hillerström hade i sin tur Folke Hillerström som ägare av 53% av aktierna, Inga von Celsing 23% och Carl-Otto Hillerström 23%. Företagsgruppen var stabilt kontrollerad av familjen.
Inga von Celsing föddes som Inga Hillerström (1920-?) och var gift med Fredrik von Celsing (1916-?), då ägare av Biby i Södermanland. Hon var syster till Folke och Carl-Otto Hillerström. Idag ägs Biby av sonen Peter von Celsing (1944-).
1969-1972 ägde Folke Hillerström också ett mindre flygbolag, Hillerström Flyg AB, från 1970 Hilair AB. Bolaget såldes till Malmros Aviation, ett dotterbolag i Malmros-koncernen.
1975 hade samtliga fartyg i Hillerströmkoncernen sålt och bolaget inriktade sig på befraktning, spedition och klarering. Denna verksamhet bedrevs främst i bolaget Hillerström Shipping. Efter Folke Hillerströms och Carl-Otto Hillerströms död tog Anders Hillerström över företagen och drev dem vidare. Under 1970-talet vekar det som om en del fartyg såldes till bolag i Västindien, Liberia och andra skatte- och låglöneparadis. Hillerströms tycks också ha övertagit ägandet i AB Transmarin och andra bolag i den koncernen. År 2009 förklarades samtliga bolag i Hillerströmkoncernen (Rederi AB Helsingborg) i konkurs:
I januari förra året försattes det anrika rederibolaget AB Otto Hillerström i likvidation vid Helsingborgs tingsrätt. Nu går även svallvågorna höga bland rederikoncernens
dotterbolag: Rederiaktiebolaget Helsingborg, Transmarin, Transterra, Hillerström Transport samt Hillerström Shipping har samtliga försatts i konkurs.– De här bolagen har inte bedrivit någon nämnvärd verksamhet under många år, och vissa bolag har inte haft någon verksamhet alls sedan 1990-talet, säger advokat Ingmar Grönvall, konkursförvaltare i samtliga konkurser inom rederikoncernen.
Anders Hillerström bor numera enligt uppgifter i Australien och det är okänt vad han sysslar med.
Läs mer: Folket,
Andra källor:
Adelskalendern
Forsgren & Forsgren, Vem äger vad i svenskt näringsliv, 1972
Forsgren, Vem äger vad i svenskt näringsliv, 1976
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Nils Christian Corfitzon, Rederi AB Helsingborg, Hillerström, Otto Hillerström, Ture Hillerström, Rederi AB Malmöhus, Carl-Otto Hillerström, Folke Hillerström, Inga von Celsing, Fredrik von Celsing, Biby, Hillerström Flyg AB, Anders Hillerström, Transmarin, Transterra, Ekonomi, Historia, Helsingborg, Sjöfart
Powered by ScribeFire.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
2 svar på “Hillerström – en av Helsingborgs många redarfamiljer”
Kommentarer är stängda.