Det konkursfärdiga bolaget DSB First vann upphandlingen om den regionala tågtrafiken i Västra Götaland inklusive en pendeltåg genom att lägga ett extremt underbud. Så lågt att verksamheten förmodligen går med förlust. Resultatet har blivit en katastrof. Trafiken fungerar uruselt och tåg ställs in av alla möjliga anledningar. För att få verksamheten att gå ihop så sparas det på underhållet. Resultatet av det är inställda tåg på grund av tekniska fel. Vidare så sparas det på personal. Resultatet av det är inställda tåg. Det är vansinnigt.
Det hela är vansinnigt. Enda lösningen för att slippa järnvägsvansinnet i Sverige är att återta alla järnvägar och all järnvägstrafik i gemensam ägo, införa monopol och behovsstyrning inklusive långsiktig planering. Långsiktig planering i järnvägssammanhang handlar om 50-60 år. Inget kommersiellt vinststyrt bolag planerar så länge, men på järnvägens område måste man det. Därför fungerar inte privatiseringen av den svenska järnvägen och järnvägstrafiken utan den har istället skapat en katastrof för järnvägstrafiken.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om DSB First, Regiontåg, Pendeltåg, Personalbrist, Inställda tåg, Semester, Vinststyrning, Järnväg, Tågtrafik, Västra Götaland, Göteborg, Privatisering, Kollektivtrafik, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Frågan har diskuterats ofta: Finns det någon lyckad privatisering. Visar sig att även de som framhålls som privatiseringarnas flaggskepp har medfört sämre service och högre kostnader för konsumenten. Det går inte hitta en signifikant privatisering som varit annat än katastrof.
Telefonnätet är väl en privatisering som fungerat. Teknisk utveckling (mobiltelefoni, internettelefoni etc) har gjort att det inte längre är ett naturligt monopol.
Ojsan, jag förklarade inte vad jag menade med ”privatiseringarnas flaggskepp”, det var teleavregleringen som jag avsåg med det. Den har medfört högre kostnader och sämre service den också, teknikskiftet har bara maskerat denna effekt. Den statliga aktören på marknaden är den som borgat för kvalitet, den och det faktum att televerket redan hade gett kunderna en känsla för vad man kan kräva för pengarna, det har gjort avregleringen mindre katastrofal än i länder där telefoni alltid varit privat. Som vanligt är det således statens agerande som lindrar kapitalismens skadeverkningar, men inte helt, för de flesta har dock telefonin blivit en större kostnad och de har fått sämre service.
Du har nog helt rätt i det som du skriver. Problemet är dock att det är svårt att ha ett monopol när det finns ny teknik som inte gör det nödvändigt. Men elavregleringen är nog det allra värsta.
Sverige är för glesbefolkat för att privatiseras, sade en nationalekonom från USA för 20-talet år sedan. Så talar en intelligent borgare, utifrån realiteter och inte principer.