SJ, SL och andra större trafikeringsbolag får betala priset för privatiseringen som varande de största trafikeringsbolagen. Det blir allt mer impopulära. Men det är inte deras fel att saker och ting inte fungerar. Den viktigaste anledningen till att kollektivtrafiken har problem av olika slag är bristande underhåll som dessutom förvärras av förvirrade ansvarsförhållanden och en massa onödig byråkrati. Orsaken till dessa saker är uppdelningen på en stor mängd bolag, privatiseringen och marknadsstyrningen.
För att råda bot på situationen bör järnvägstrafiken återigen monopoliseras. Att detta är ett fungerande recept visar Arlandabanan som fungerar bra och dessutom är lönsam. I det fallet hamnar dock vinsterna i skatteparadis och i fickorna på kapitalister i andra länder. Det är onödigt. Bättre vore om sådant hamnade i vår gemensamma penningpung. Statskassan. Alltså, återinför monopol inom järnvägstrafiken. Gör monopolet gemensamt ägt och demokratiskt kontrollerat.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om SJ, SL, Skånetrafiken, Västtrafik, Tågtrafik, Järnväg, Monopol, Avreglering, Privatisering, Kollektivtrafik, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Kan Moderater och andra högerspöken lära sig transaktionskostnadsteori, för transaktionskostnader av olika slag är det enda privatiseringarna med säkerhet genererar.