Tunnelbana i Göteborg? Varför inte?

Om vi ska ha tunnelbana eller inte är inte huvudsaken som jag ser det. Man uppnår samma fördelar med planskild trafik med spårvagnar i tunnel som  en del tyska städer har (ex. Frankfurt) men en tunnelbana av Köpenhamns typ utan förare är mycket väl något som är tänkbart:

Alltså – bygg en tunnelbana! En egen Circle line, för att låna ett begrepp från ”Stora London”, en dubbelriktad tunnelbanering som förbinder de centrala målpunkterna snabbt och effektivt. En tunnelbana kan drivas förarlös som i Köpenhamn, en teknik modernare och kostnadseffektivare än spårvagnar och bussar.

Men det viktigaste i  det debattinlägg som Jan-Ove Nilsson skrivit i GP om kollektivtrafiken i Göteborg är förslaget om en flyttning av Göteborgs centralstation till Olskroken (i grunden samma förslag som jag fört fram tidigare, fast jag då menar att man kan flytta stationen till Gamlestaden):

Göteborgs Central är en säckstation även om Västlänken byggs. Restider förlängs för tåg som ska in och vända. Genom att flytta centralstationen till Olskroken där skötselhallarna ligger och alla järnvägslinjer redan i dag strålar samman får staden en lättillgänglig punkt för hela regionens trafik. Kombinera med huvudstationen för tunnelbanan och framtidens Göteborg har ett effektivt nav för byte och snabb vidaretransport. Tågen mellan Oslo–Köpenhamn kan vinna 15–20 minuter på att inte gå in till Drottningtorget – viktig tid när man konkurrerar med flyget.

Det kan ju dessutom nämnas satt huvuddelen av en tunnelbana i Göteborg utan större problem kan byggas i berg. Och kan man bygga tunnelbana i städer med jordbävningar (ex. Santiago de Chile och Tokyo) så är det naturligtvis inga problem att bygga i lera.

Läs mer: Yimby om Boråsbanan, Framtidens kollektivtrafik i Göteborg – centrala staden,

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Advertisements