Spårväg till Kungälv?

Politikerna i Kungälv vill ha en spårväg fram till sin stad. Backa behöver en spårväg som kan ersätta de överbelastade bussarna och har varit lovad en spårväg sen 1960-talet. Dessa två saker går förstås att kombinera. Problemet är dock den nästan tomma landsbygden mellan Kärra och Kungälv. Det är ganska olönsamt att bygga spårväg igenom sådana områden. Men kombineras spårvägen med bostasbyggande längs linjen så kan det ändå fungera.

Man kanske  vore en bättre lösning för Kungälv en helt annan. En utbyggd Bohusbana med dubbelspår från Göteborg till Ytterby med en förlängning in till Kungälv. Med det planerade dubbelspåret på Marieholmsbron skulle det då kunna gå pendeltåg från Kungälv (eller spårvagn på järnvägsrälsen). Det skulle ge högre kapacitet, förbättrad kollektivtrafik längs med Bohusbanan samt bättre kollektivtrafik i Lillhagen och Säve. Spårvägen till backa måste vi bygga ändå och kanske låta den gå ända till Kärra via Bäckebols köpcentrum.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Advertisements