Ett dotterbolag till DSB lade det lägsta anbudet på regionaltrafiken i Västsverige och fick kontraktet. Detta trots att ett annat dotterbolag till DSB som körde Öresundstågen misslyckades med den trafiken med trafikstörningar, dålig komfort, inställda tåg och en massa annan skit som en följd. Men trafiken hann slå ut den trevligare trafiken som SJ bedrev, med bättre tåg och bättre komfort, innan bolaget brakade ihop och trafiken fick tas över av ett annat företag, Veolia.
Nu är det dags för nästa fiasko, DSB Väst riskerar gå i konkurs och trafiken i västra Sverige riskerar därmed att ställas in. Återigen dålig trafik, sämre komfort och funktion, inställda tåg osv på grund av idiotisk privatisering och idiotiska upphandlingssystem. Kombinerat med Balfour Beattys misskötsel av banorna (och ändå fick man nytt kontrakt, befängt) så är hela privatiseringen verkligen problematisk för järnvägstrafiken i västra Sverige.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Upphandling, Misskötsel, DSB, DSB Väst, Öresundstågen, Balfour Beatty, Västsverige, Västra Götaland, Privatisering, Ekonomi, Samhälle
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.