I en internaffär har Kamprads stiftelse Interogo i Liechtenstein sålt Ikeas varumärke till ett bolag som stiftelsen äger, Inter Ikea Systems i Nederländerna. Priset för aktierna sattes till 75 miljarder vilket har fått en del tidningar att utbrista att IKEAS varumärke är värt 75 miljarder. Men det är ju bara dumheter. Priset i en internaffär av detta slag sätts så att man ska undvika skatt och få vinsten att hamn i ett land där man slipper skatta för pengarna.
I detta fall är det stiftelsen i Liechtenstein, dvs säljaren, som ligger i ett sådant land och Kamprad tjänar på att övervärdera aktierna så att så mycket pengar som möjligt hamnar i skatteparadiset i Alperna. Att utomstående värderare skulle innebär nån garanti mot denna typ av skatteplanering är naturligtvis bara fantasier. De gör vad Kamprad vill och agerar också för att minimera skattesmitaren Ingvar Kamprads skatt.
Priset på varumärket är därmed helt baserat på andra saker än värdet av varumärket. Nämligen hur man smiter bäst med skatten. Vad varumärket verkligen är värt säger summan mycket lite om.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Ingvar Kamprad, Skattesmitare, Interogo, Inter Ikea Systems, Varumärke, Ikea, Ekonomi, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Ett svar på “Ikeas varumärke värt 75 miljarder? – knappast!”
Kommentarer är stängda.