I GP skriver de nämligen att det är fattiga arbetare som drabbas av trängselavgiften. Det är inte sant. De vet inte vad de pratar om. För majoriteten av fattiga arbetare har ingen bil. De kan helt enkelt inte drabbas av trängselavgiften.
I Göteborg har bara 40% av alla hushåll bil. Av alla hushåll. I områden som Hjällbo, Hammarkullen, Bergsjön, Biskopsgården etc har endast 30% av alla familjer bil. Har man ingen bil behöver man knappast betala trängselavgift.
Har arbetarfamiljer bil, så har de dessutom en bil, inte flera. Det betyder att i de familjer som har bil så åker bara en av föräldrarna bilen till jobbet. I de flesta fall handlar det om mannen. De flesta arbetsplatser där män i arbetarklassen jobbar ligger utanför betalstationerna. Det betyder att de flesta i arbetarklassen som åker bil till och från jobbet inte behöver betala.
Johannes Anyurus och Murat Solmaz inlägg för Pantrarnas räkning är okunnigt. Ignorant. Det är helt okej att vara mot trängselavgiften, men man måset ju ha korrekta fakta och viss kunskap om det man skriver om. Det har inte Anyuru och Solmaz. För trängselavgiften har fördelningsmässigt positiva effekter.
Fast på en del plan har de rätt. Fattiga människor, arbetarklassen, är inte de som slösar med jordens resurser (Jo, förresten svenska arbetare gör faktiskt det). Kollektivtrafiken i Göteborg suger. Där har de också rätt. Kanske blir den bättre med pengarna från trängselavgiften. Men det vet vi inte än.
Läs också: Minskat bilåkande ger ökad jämställdhet
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Johannes Anyuru, Murat Solmaz, Pantrarna, Trängselskatt, Bilinnehav, Kollektivtrafik, Göteborg, Trängselavgift, Samhälle, Politik
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
2 svar på “Pantrarnas Anyuru och Solmaz är ute och cyklar om trängselavgiften”
Kommentarer är stängda.