Den största och i de flesta tester bästa TV- och filmtjänsten för strömmad film på nätet är Netflix. Enligt en rapport om mediekonomi är från Myndigheten för press, radio och TV så hade 37 % av alla svenskar tillgång till Netflix under 2016.
Näst störst var MTG:s Viaplay med 21 procent. Bonnierkoncernens två tjänster, C More och TV4 Plus Premium, låg jämförelsevis långt efter, med en hushållsräckvidd på 9 respektive 4 procent. Den tredje stora aktören på den kommersiella vanliga tv-marknaden i Sverige, Discovery Networks, redovisade en räckvidd omkring endast 1 procent för sina två tjänster, Eurosport Player och Dplay Premium.
Rapporten från Myndigheten underskattar dock förmodligen Bonnier-koncernens räckvidd när det gäller onlinetjänster då de inte verkar ha med SF Anytime och de nämner överhuvudtaget inte Amazon Prime. Fria strömningstjänster som ingår i det vanliga TV-utbudet såsom SVT Play och TV4 Play eller Youtube och Vimeo ingår inte i rapporten.
Enligt en rapport från Audience Project som har med alla tjänster i sin rapport är SVT Play och Youtube större än Netflix i Sverige.
Sammantaget gör detta Google till största aktör med Youtube och Google Play (tills. 71 %) följt av SVT med SVT Play (62 %), Netflix (59 %), Bonnierkoncernen med TV4 Play, C-More och SF Anytime (tills. 53 %), MTG med Viaplay och Viafree (tills. 37 %), Time-Warner med HBO Nordic (14 %), Apple (iTunes, 6 %), Discovery Channel (Dplay, 5 %), Amazon (Amazon Prime, 2 %) och Magine (Plejmo, 1 %).
Veckoräckvidden för webb-TV som Aftonbladet TV är enligt MMS 19,6%, TV 4 Play 16,9 %, för Expressen TV 8,5%, för MTG TV 4,1 %, Discovery Network 3,4% och SVD TV 2,7%.
Enligt en annan källa har Aftonbladet TV en daglig räckvidd på 7,5 %, Expressen TV 2,9 % och Telia Play 4,2 %. Dplay har enligt denna källa en daglig räckvidd på 0,9% medan HBO Nordic har 8,2%.
Omsättningen är svår att få nån koll på då det inte finns några siffror för de flesta företagen som levererar strömmad video (video-on-demand). För Youtube finns inga siffror alls, för Netflix inga nationella siffror och samma gäller de flesta TV-bolagskoncernerna som dessutom oftast inte redovisar onlinebolagen separat.
Omsättningssiffror för några företag, M SEK
TV 4 AB, 4 222 (inkluderar vanliga TV-kanaler)
Viasat, 2 581 (enbart Sverige, inklusive TV-sändningar)
C-More Entertainment, 1 857 (inkluderar betal-TV-kanaler)
Discovery Networks Sweden, 1 423 (inklusive betal-TV-kanaler)
HBO Nordic AB, 361
SF Anytime, 198
Magine Holding AB, 83
När det gäller själva tjänsterna och utbudets så är utbudet på svenska Netflix ganska svagt då där finns en ofantlig mängd skitfilmer och bara en mindre mängd kvalitetsfilmer. På US-amerikanska eller kanadensiska Netflix är utbudet mycket bättre. SF Anytime har många bra filmer och HBO Nordic har ett antal fantastiska TV-serier men i stort sett inga filmer. Amazon Prime i Sverige är inte värt pengarna, men i USA är det en okej tjänst med många filmer och TV-serier. C-More och Viaplay har jag inte testat, men det känns som om Viaplay främst är för sportnördar medan C-More inte har något att erbjuda alls. Google Play och iTunes filutbud har jag inte kollat alls. De fria tjänsterna har ju i huvudsak samma utbud som deras vanliga TV-kanaler medan Youtube är oberäkneligt. Där finns massor, men inte så mycket bra. Upphovsrätten ger ju inte Youtube möjlighet att ha de några större mängder bra filmer och TV-serier.
Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om Myndigheten för press radio och TV, MTG, Viaplay, C-More, Netflix, Youtube, Google, Apple, Itunes, HBO Nordic, SF Anytime, Amazon Prime, SVT Play, TV4 Play, Google Play, Strömmad TV, Strömmad Film, Media, Internet, Film, TV, Samhälle
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
7 svar på “Film- och TV-tjänsterna på nätet”
Kommentarer är stängda.