Stigberget/Masthugget får elektriska bussar igen

1964 lades den sista trådbusslinjen i Göteborg ner. Den gick från Lilla Torget över Fjällgatan och August Kobbsgatan i Stigberget (övre Masthugget) till Gråberget och Jagerdorffsplatsen i Majorna. Det var den första trådbusslinjen i Sverige då den startades 1940.

1955 var trådbussnätet som störst i Göteborg.

Nu är det tänkt att Stigberget ska få elektriska bussar igen. Denna gång blir det inte trådbussar utan samma typ av moderna elbussar som sen tre år tillbaka trafikerar linje 55 mellan Chalmers i Landala/Johanneberg och Chalmers på Lindholmen. Sen några veckor tillbaka finns det också två elbussar på linje 16 mellan Högsbohöjd och Eketrägatan.

Med start 2019 ska elbussar nu återigen, efter 55 års frånvaro, trafikera backarna upp till Masthugget/Stigberget. På köpet får också det backiga Lunden elbussar eftersom linje 60 går mellan Redbergsplatsen via Lunden genom stan till Masthugget och August Kobbsgatan. Även busslinje 62 från höjderna i Strömmensberg (ibland betraktat som en del av Bagaregården) via Redbergsplatsen till Skår i Örgryte och buss 59 ut via Hultmans holme till Marieholms industriområde ska få elbussar.

Sträckningen genom Lunden via S:t Paulibacken till Redbergsplatsen var tänkt att få trådbussar men det blev aldrig av. Nu ska de till slut ändå få elektriska bussar. Hultmans holme och Johanneberg hör till de områden som var tilltänkta för trådbuss men aldrig fick någon linje.


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.