Där stadsdelen Gamlestaden idag ligger låg staden Nya Lödöse, Göteborgs föregångare. När den revs uppstod så småningom industrier i området. En av dessa var också en av Göteborgs allra första storindustrier, det Sahlgrenska sockerbruket vars huvudbyggnad finns kvar än idag. I Gamlestaden låg också den stora textilindustrin Gamlestadens Fabriker, från början en filial till Rosenlunds Spinneri, senare ett självständigt företag. Dessutom fanns vissa saker som startade när Nya Lödöse (Nylöse) var en stad kvar en lång tid efteråt. En av dessa var Hospitalet som senare dock flyttade till Hisingen och blev St. Jörgens sjukhus.
På Gamlestadens Fabriker arbetade Sven Wingquist som uppfann det flerradiga radialkullagret. En uppfinning som lade grunden till Svenska Kullagerfabriken (SKF). Pengarna som behövdes för att starta SKF kom från familjerna Mark och Carlander som ägde Gamlestadens Fabriker. SKF kom sedan att bli basen för starten av biltillverkningen inom AB Volvo som i sin tur gett upphov till flera andra företag, däribland Volvo Personvagnar (Volvo Cars). Gamlestaden är så att säga en mycket stor del av ursprunget till den idag existerande industrin i Göteborg. Wingquist var också den som såg till att Original Odhners fabrik hamnade i Gamlestaden när den flyttades från St. Petersburg i Ryssland då han var släkt med familjen Odhner.
Industrierna i Gamlestaden spelade också stor betydelse för hur bostadsområdet utformades. SKF, Original-Odhner och Gamlestadens Fabriker byggde arbetarbostäder och de gav ekonomiskt stöd till bildande av kooperativ. I Gamlestaden byggde även Göteborgs stad bostäder för behövande, däribland nödbostäder i form av baracker eller hela kvarter som Tonfisken.
Med tiden har industrierna lagts ner och flyttat. SKF finns nu i sin helhet på södra sidan Säveån i Sävenäs där en av Sveriges största sågverksverksamheter, Säfveåns AB, länge fanns.
På 1960-talet ville politikerna i Göteborg jämna Gamlestaden med marken för att framförallt bygga en enorm trafikapparat. Det stoppades då, även om mycket hann riva som kvarteret Abborren och det mesta i närheten av Gamlestadstorget som i praktiken försvann under vägar och broar. Senare har de ändå genomfört byggandet av trafikapparaten, fast lite längre västerut, i Marieholm som formellt är en del av Gamlestaden. För att uppnå detta revs småbåtshamnar, småindustrier, industrier med mera. Idag är området en ödemark med vägar, broar, betong, märkliga dammar och öde gräsmattor.
Och nu gentrifieras det för fullt i Gamlestaden samtidigt som det byggts och byggs hus som förstör och förfular den fina landshövdingehusmiljön.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.