DN har granskat Trafikverkets prognoser och kommit fram till att de regelmässigt överdriver bilismen och regelmässigt underskattar tågtrafiken. Bilisternas tid värderas dessutom högre än tågresenärers.
Resultatet är att bilvägar byggs trots att det egentligen inte behövs medan satsningar på tågtrafik uteblir. De samhälleliga vinsterna av utbyggda vägar överdrivs medan vinsterna från tågtrafiken underskattas.
Missarna i prognoserna är omfattande. Antalet personkilometer för tåg i prognosen för 2030 nåddes redan 2019, enligt den officiella statistiken från Trafikanalys. Det var på samma sätt med prognoserna som sträckte sig fram till 2010 och 2020. Tågtrafiken utvecklade smycket snabbar än i prognoserna (åtta år snabbare).
Banverket beräknade i sin prognos år 2001 att Citytunneln i Malmö skulle bli kraftigt olönsam. En efterkalkyl av Trafikverket 2015 visade att satsningen istället var samhällsekonomiskt lönsam.
Biltrafikens faktiska utveckling fram till i dag ligger tio procentenheter under använda prognoser för 2010, dvs idag ör biltrafiken inte ens lika stor som Trafikverket beräknade att den skulle vara för 10 år sen.
En timma kortare restid för en bilist anses enligt Trafikverket vara värd 93 kronor. Medan motsvarande tidsbesparing för tåg- och bussresenärer endast betraktas vara värda 74 respektive 57 kronor. Anledningen till dessa skillnader är att överklassen, rika, åker bil medan fattiga, medelklass och arbetarklass åker tåg och buss. Eftersom överklassen tjänar mer anses deras tid vara mer värd.
Att resande med tåg (och buss ibland) kan arbeta om de vill under resan är också en anledning till att dessa resor värderas lägre, men det borde ju istället leda till att dessa resor värderades högre. Att det kan arbeta är ju ren samhällsnytta.
Trafikverket är fast i gamla föråldrade sätt att tänka. Deras beräkningsmodeller är idag totalt felaktiga. Det skapar problem för samhällsutvecklingen och medför felaktiga satsningar på bilism. Det är slöseri med samhällets resurser. Som Supermiljöbloggens Anna Ljungström skriver:
Det anses alltså vara viktigare att bygga snabbare motorvägar än snabbare tåg. Samtidigt borde klimathotet för länge sedan lett till att samhället börjat prioriterat miljövänligt framför utsläppstungt, en livsavgörande kunskap som varken Trafikverket eller politiken kan ha missat de senaste decennierna.
Trafikverkets räknefel har istället med all sannolikhet drivit en fortsatt miljönegativ utveckling, genom felaktiga bedömningar av projekt som höghastighetsjärnvägen och miljökatastrofen Förbifart Stockholm.
Västlänken är troligen lönsammare än vad beräkningarna hävdar medan den stora trafikapparaten med Röde Orm och Marieholmstunneln i Gamlestaden kanske är helt onödig.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.