Jonas Attenius är en före detta snickare som numera är socialdemokraternas ledande man i kommunstyrelsen i Göteborg. Han tillhör minoriteten i kommunstyrelsen och kallas därför oppositionsråd. Han har skrivit en debattartikel i GP som på ytan handlar om Skeppsbron, men den handlar egentligen om så mycket mer. Den handlar om synen på staden och stadsplanering såväl som on synen på arkitektur och byggande vilket Adam Cwejman uppmärksammat i en ledare i GP:
Hans text är ett veritabelt manifest för hur Göteborg skulle kunna se ut i framtiden: ”Bygg som göteborgarna älskar. Vi är många som har tröttnat på enformiga glashus och massproducerade lådor som tycks dyka upp i vartenda nytt bostadskvarter. Göteborg har en säregen arkitektur – och borde få fortsätta ha en sådan”. Socialdemokraternas ”röda linjer” i stadsplaneringen ska vara ”klassisk arkitektur, plats för både bil och spårvagn, respekt för historien och hyresrätter längs älven”.
Jonas Attenius skriver vidare:
– Klassiska, vackra hus längs kajerna. Istället för glaslådor vill vi se moderna hus med klassisk arkitektur längs Skeppsbron. Det är inga problem rent byggnadstekniskt att bygga moderna hus med traditionell stil på fasaderna. Att knyta an till stadens älskade arkitektur är ett måste för en historisk plats som Skeppsbron.
– Parkeringsgarage som nav för resenärer från hela staden. Vi kräver att varje plan för Skeppsbron ska innehålla ett parkeringsgarage, som både ska fungera för de hundratals människor som ska bo i området och de tusentals som kommer att besöka det. Genom att gräva ner parkeringsytorna får vi mer plats för bostäder, nöjen och parker.
Det är en bra linje Attenius skissar fram. En utveckling av denna linje innebär ökade satsningar på att bygga ut spårvägen, byggande av kvartersstad med klassiska stenhus och landshövdingehus såväl som trähus (alla förstås med blandad användning som i Vasastaden), att ta bort alla återvändsgränder och biltrafikzoner som skapats genom avstängningar och idiotiska stadsplaner, förtätning av staden där den är som glesast och omvandling av motorvägsbarriärer genom staden till boulevarder osv. Det är vad hans vision i förlängningen kan leda fram till.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.