Begränsat, inskränkt och okunnigt om höghastighetsjärnväg

Per Sundgren och Stig Henriksson har skrivit en kritik av satsningen på höghastighetståg i tidningen Flamman. De menar att vänstern inte tänkt när de beslutat sig för att bygga höghastighetståg. Men det är ett ett inskränkt och okunnigt uttalande även om det kanske till viss del har en viss sanningshalt.

De sätter upp fyra punkter för i vilken ordning olika åtgärder att förbättra järnvägen i Sverige borde genomföras:

  1. Styr om och dämpa efterfrågan genom till exempel skatter och avgifter.
  2. Utnyttja befintlig struktur bättre genom till exempel längre tåg.
  3. Komplettera med mindre investeringar och ombyggnader för till exempel längre tåg.
  4. Bygg nytt.

De menar att satsningen på höghastighetståg är att hoppa direkt till punkt 4. Det är ett påstående som saknar verklighetskontakt och tyvärr avslöjar en del okunskap om delar av Sveriges järnvägssystem.

Punkt 1 är dessutom verkligen underlig. Menar de verkligen att vi ska minska efterfrågan på järnvägstransporter? Det är i så fall ett i sanning klimatfientligt förslag.

Göteborgsområdets bristfälliga järnvägar

När det gäller längre tåg är det inte genomförbart i Göteborgsområdet på den järnväg som är mest belastad, västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås. Det skulle inte öka kapaciteten för då skulle antalet tåg behöva minska.

Kan då järnvägen mellan Göteborg och Alingsås byggas ut med fler spår? Självklart kan den byggas ut men det skulle kräva en ny sträckning, att bebyggelse skulle behöva rivas, naturområden påverkas osv. Kranskommunerna Partille och Lerum är på grund av detta mot en sådan lösning.

I Göteborgsområdet saknas dessutom en reellt fungerande järnväg mellan de två största städerna, Göteborg och Borås. Där måste det byggas en ny järnväg (idag går det fortare att åka buss och bil än tåg). Om den kan byggas så att den kan avlasta västra stambanan vore det bra. Dessutom saknas det i praktiken en järnväg mellan Göteborg och Jönköping. Att bygga en sådan järnväg som naturligt måste gå via Borås är också nödvändigt.

För att få en bättre lokal kollektivtrafik i Göteborgsområdet är en ny järnväg till Borås en grundläggande förutsättning.

Om en järnväg byggdes mellan Göteborg-Borås och vidare till Jönköping/Nässjö skulle det innebära att västra stambanan avlastades. Eftersom den måste byggas så är det ju faktiskt bättre om den byggs som en modern höghastighetsjärnväg än som en gammaldags järnväg. Därmed är förhållandena sådana att en tredjedel av den planerade höghastighetsjärnvägen måste byggas ändå.

Inskränkt Stockholmsperspektiv

Att makthavarna sen prioriterar den nödvändigaste järnvägsdelen i det planerade höghastighetsjärnvägsnätet lägst säger en del om den stockholmsfixering svensk politik hela tiden dras med. Sundgren och Henriksson är också en del av den snedvridning den inställningen leder till genom att de faktiskt inte alls beaktar verkligheten i delar av Sverige. Det gäller alla så kallade experter som har åsikter om höghastighetsjärnväg. De ser bara till situationen i Stockholm och inte till helheten. Det är inskränkt och okunnigt.

Per Sundgren och Stig Henriksson saknar viktiga grundläggande kunskaper om järnvägen i Sverige vilket gör att de även om de tänker inte lyckas tänka rätt. Deras tankar är begränsade och inskränkta. Det är en uppenbar avspegling av okunskap hos Sundgren och Henriksson. Sundgren och Henriksson liksom så många andra borde kanske ta reda på fakta. Inte bara kolla på sånt som andra hävdar är fakta.

Läs mer om järnvägar:


Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.