Alla stora hamnar i Europa uppvisar enligt uppgifter från Europol tecken på infiltration från den organiserade brottsligheten. Det handlar i första hand om containerhamnar då större delen av smugglingen sker via containrar. Värst är situationen sannolikt i syditalienska Gioa Tauro, men volymmässigt är problemet störst i de tre största hamnarna Rotterdam, Antwerpen och Hamburg. Men även en hamn som Göteborg är utsatt för korruption och omfattas av smugglingen.
Syftet med infiltration är att underlätta smuggling av olika varor, kanske främsta narkotika men även vapen, råvaror för narkotikatillverkning och människor. Detta görs bland annat genom att stjäla referensnummer (PIN-kod, QR-kod) för containrar. Detta ger möjlighet att flytta de containrar i vilka smuggelgodset finns.
Smuggelmetoder
I containertrafiken med smuggelgods är rip-on/rip-off metoden en av de viktigaste metoderna so används av smugglare. I avgångshamnen placeras exempelvis drogerna placeras i containern. Sen transporteras drogerna
tillsammans med varorna från en legitim mottagare/importör, som ofta är omedveten om situationen. På destinationen hämtas drogerna i eller utanför hamnen av ett extraktionsteam.
Den nyare switchmetoden har observerats i allt större utsträckning under senare år. Denna metod involverar
överföring av narkotika från en container utanför EU till en annan container som har mindre eller ingen risk att bli kontrollerad. Ofta överförs drogerna till en container som transporteras från ett EU-land till ett annat. Sådana containrar inspekteras sällan. Alternativt används omlastning till en tom container eller en som är på väg ut ur EU (exportcontainer).
En annan variant av switchmetoden är kloning. Den här metoden involverar en container planerad för en skanning och kontroll av tull. När behållaren är transporteras till skannern lämnar originalcontainern hamnens
område och ersätts av en kopia (klon) med densamma registreringsnummer som originalcontainern.
Korruption
Alla dessa metoder kräver stöd av personer som är verksamma i hamnen. Dessa kan vara korrupt hamnpersonal men också inhyrd personal. Eller så handlar det om personer som transporteras in i en hamn inuti en container så att de får möjlighet att arbeta i hamnen. Intransporten kan ske dagar innan lasten med droger anländer.
På grund av den komplexa processen att spåra ankomsten av containrar och deras förflyttning inom hamnar och behovet för insiderstöd kan varje ingångspunkt för olagliga varor vara anses vara en hotspot för korruption. För de flesta metoderna gäller att utmaningen är att bestämma stackpositionen, vilket är platsen där containern staplas på terminalen mellan tusentals andra containrar. För att lätt kunna komma åt en container behöver den stå längst ner i en stapel.
För att lokalisera och säkerställa tillgänglighet så krävs samarbete mellan flera korrupta hamnarbetare. Exempelvis är förare och kranförarenästan alltid nödvändiga. Men den ökande digitaliseringen och automatiseringen av hamninfrastruktur erbjuder också andra möjligheter för att kunna plocka ut varorna ur hamnen. Detta betyder att stölder av containerreferenskoder blivit allt viktigare. Denna metod kräver inga insiders i hamnarna. De största hamnarna påverkas mest av denna metod. En stor sådan härva avslöjades år 2018 i Rotterdams hamn.
Läs mer:
- Bananer, kokain och skjutningar
- Hur kokain smugglas till Norden i containrar
- Kokain, bananer och kaffe
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.