Kokain, bananer och kaffe

Colombia, Peru och Bolivia är de viktigaste odlingsländerna av kokabusken. Från kokabusken bland utvinns kokainbas som sen blir kokain. Denna tillverkning sker i huvudsak i gränsområden mellan Bolivia, Peru, Brasilien och Colombia. Exporten av kokainet sker därefter med flyg direkt från produktionsområdet och fartyg från hamnar i Brasilien, Colombia och Ecuador. Det mesta exporteras i fartyg dolt i containrar med annan last. Ibland lastas det om i hamnar i Venezuela eller Centralamerika.

Bananer och kaffe

Bananer för export odlas främst i Ecuador, Colombia och Centralamerika. Det exporteras i containrar till USA och Europa. Det är samma hamnar som används för kokainexporten och det är därför vanligt att kokain transporteras i banancontainrar. Den viktigaste exporthamnen för bananer är Puerto Bolivar i Guayaquil, Ecuador. Andra viktiga bananexporthamnar är Santa Marta, Turbo och Buenaventura i Colombia, Paramaribo i Surinam, Moin och Puerto Limon i Costa Rica och Colon i Panama. De är alla också viktiga hamnar för export och omlastning av kokain.

Kaffe för export odlas främst i Brasilien och Colombia men även i andra länder i Sydamerika och Centralamerika. Det exporteras från samma hamnar som kokain. Det är vanligt att kokain transporteras i kaffecontainrar. Den viktigaste exporthamnen för kaffe är Santos i Brasilien. Andra kaffeexporthamnar är Santa Marta, Cartagena, Barranquilla och Buenaventura i Colombia och Vila do Condé, Salvador och Paranagua i Brasilien samt Villeta i Paraguay. Några av dem är också de största exporthamnarna för kokain.

Kaffebönor. Bild: MarkSweep Public domain

Kokainimport till Europa

De viktigaste mottagningshamnarna i Europa för kaffe och bananer är Antwerpen, Rotterdam, Hamburg, Algeciras och Livorno. De är också de viktigaste importhamnarna för kokain. Antwerpen är världen största importhamn för både kaffe och bananer. Därmed är det också den största importhamnen för kokain. Kokainet lastas om till nya containrar eller fortsätter med samma containrar till andra hamnar. Andra partier förs till Nederländerna för uppdelning i mindre partier och vidareexport ut i Europa. Då transporteras det i allmänhet med lastbil och ofta tillsammans med cannabis eller amfetamin.

Kokainimport till Norden

Det är tydligt att kokain, bananer och kaffe hänger ihop. Kokain smugglas i stor utsträckning i containrar so används för banan- eller kaffetransporter. I Antwerpen, Rotterdam och Hamburg lastas containrar om. Huvuddelen av containrarna med bananer och kaffe till Norden transporteras med fartyg till Helsingborg och Göteborg men en del går också till Stockholm, Oslo i Norge, Gävle, Århus i Danmark och Kotka i Finland.

Det finns också banantransporter direkt till Helsingborg där det sen sker omlastning till Oslo i Norge och Kotka. Kaffeimporten går främst via Göteborg, Helsingborg, Stockholm och Gävle. Göteborg är Nordens överlägset största containerhamn och Helsingborg är Sveriges nästs största. När det gäller import av bananer och andra frukter är Helsingborg dock störst.

De stora importhamnarna för kokain i Sverige och Norden är därför troligen Helsingborg och Göteborg medan mindre mängder förs in via Stockholm och Gävle. Lastbilstransporter står sedan för vidareexport av kokain till Danmark, Norge och Finland.

En del kokain kommer också med lastbilstransporter från Nederländerna och Tyskland där det lastats om efter att ha anlänt till Antwerpen, Rotterdam och Hamburg. Då ofta tillsamman med amfetamin, ecstasy (MDMA) och cannabis. En del kommer sannolikt också med lastbil från Spanien. Då ofta tillsammans med cannabis. Lastbilarna kommer in i Sverige via Öresundsbron vid Malmö eller färjorna till Trelleborg, Helsingborg och Göteborg.

Läs mer:
Liked it? Take a second to support Anders_S on Patreon!
Become a patron at Patreon!