Rekord för stopp för export av miljöfarligt avfall under 2024

Rekord för stopp för export av miljöfarligt avfall under 2024. Tullverket hindrade under förra året drygt 1 529 ton miljöfarligt avfall från att exporteras till länder i Latinamerika, Afrika och Asien. Det är en rejäl ökning mot 2023 då 627 ton stoppades och ett nytt rekord. Den tidigare toppnoteringen var på drygt 1 043 ton och inträffade 2022.

Stoppat avfall

Stoppat avfall. Bild: Tullverket

Störst ökning skedde i Stockholmsområdet där antalet ärenden mer än fyrdubblades och mängden avfall mer än sexdubblades jämfört med föregående år.  Samtidigt tycker jag statitisken är konstig. Flera län med exporthamnar saknas i sammanställningarna. Och varför är det mer från Stockholms län än från Vöstra Götalands län som har Sveriges överlägset största hamn. Det verkar onekligen som om tullen inte kontrollerar allt.

När 2024 summeras så ser Tullverket att myndigheten tillsammans med ansvariga länsstyrelser hade 88 ärenden som handlade om olaglig avfallsexport till länder utanför EU. Det är en ökning från året innan då man hade 47 ärenden.

  • Vi vet att avfallsexport till utvecklingsländer är en växande inkomstkälla för den organiserade brottsligheten. Därför är jag extra nöjd över att vi under 2024 lyckades stoppa så många exporter av farligt avfall, säger generaltulldirektör Johan Norrman i ett pressmeddelande.
Kriminell ekonomi

Internationella rapporter visar att intresset för avfallsexport växer bland de kriminella. Även i Sverige bedrivs en omfattande brottslighet kopplad till avfall. Enligt Polismyndigheten genererar avfallsbrottslighet årligen brottsvinster på uppemot 6,1 miljarder kronor. Det är mer än dubbelt så mycket som narkotikamarknaden uppskattas generera.

Den illegala avfallshanteringen inkluderar ekonomisk brottslighet, smuggling och miljöbrott. Tullverkets uppgift är att stoppa avfallsmugglingen till länder som inte är medlemmar i EU, EFTA eller OECD. Naturvårdsverket uppskattar att illegalt avfall till ett värde av flera miljarder kronor transporteras utanför Sveriges gräns varje år.

Sanktioner påverkade

Tullverket genomför kontrollerna tillsammans med länsstyrelserna för att försöka hitta oegentligheter i det enorma exportflödet. Störst ökning av antalet stoppade avfallsexporter noteras inom länsstyrelsen i Stockholms läns ansvarsområde. Där var det förra året hela 46 ärenden på sammanlagt drygt 729 ton, en ökning med 609 ton sedan 2023.

  • En förklaring till den kraftiga ökningen är att vi fick loss resurser för det här komplicerade kontrollabetet. Under 2023 ägnades mycket kraft åt EU-sanktionerna mot Ryssland och Belarus. Nu när det arbetet löper på kan vi intensifiera arbetet med att stoppa farliga avfallstransporter. Det har också blivit ett större fokus både nationellt och internationellt på att den här miljöfarliga verksamheten måste begränsas så långt det är möjligt, både av miljöskäl men också för att avfallssmugglingen göder den kriminella ekonomin, säger Johan Norrman.
Skiftande aktörer

Det är en stor variation bland de som ägnar sig åt att exportera miljöfarligt avfall. Det är alltifrån privatpersoner som går ihop och fyller en container med uttjänta saker som de skickar till sina hemländer, till företag och kriminella som satt detta i system eftersom vinstmöjligheterna är stora medan påföljderna är milda.

EU har tagit fram en ny förordning gällande gränsöverskridande avfallstransporter som håller på att införas i olika steg. Lagstiftningen har skärpts och fler sorters avfall har blivit förbjudet att exportera. Det är även fler länder dit det inte är tillåtet att exportera.

  • Det kommer troligen innebära att det blir mer kännbara påföljder för de som bryter mot regelverket framöver. En av ändringarna med den nya förordningen är att EU:s antibedrägeribyrå OLAF kan hjälpa till med utredningar som rör flera medlemsstater. Resultatet väntas bli hårdare påföljder för överträdelser, säger Martin Johansson, sakkunnig på Tullverket.
Få fall leder till åtal

En brist idag är att få fall leder till kännbara rättsliga påföljder. Den vanligaste åtgärden är att det utfärdas ett exportförbud mot sändningar med miljöfarligt avfall. Vid allvarliga fall som leder till dom är påföljden vanligtvis böter.

Avfallet som beläggs med exportförbud återförs nästan alltid till exportören. Vid allvarliga fall kan länsstyrelsen besluta om återvinning. Det finns också fall där exportören snabbt har försökt föra ut samma container med avfall via en annan hamn.

Ett annat problem är att flera privatpersoner och företag kan dela på en container. Då blir ansvarsfrågan svårutredd om bara delar av innehållet betecknas som miljöfarligt avfall.

Metallskrot och bildelar

Tullverkets sammanställning visar att exporter av drygt 453 ton metallskrot till länder i Asien har stoppats. Bland annat stoppades sex containrar från Göteborg till Indien på sammanlagt 143 ton metallskrot. En annan export som stoppades gällde två containrar med nästan 50 ton aluminiumskrot från Norrköping som skulle skickas till Thailand.

Vanligast är fortfarande export av fordon och fordonsdelar. Hela 71 av de 88 stoppade exporterna innehöll antingen hela fordon som bilar, traktorer och lastbilar eller delar som däck, motorer, växellådor, fälgar etc. Många gånger innehåller en container en blandning av hushållsmaskiner, bilar, datorer, kläder och annat som bedömts som avfall i Sverige.

Men frågan är om allt skulle betraktas som avfall i de länder som exporten går till. I fattigare länder återanvänds ju mycket sådant som slänsg i Sverige. Så frågan är om det faktiskt handlar om export av farligt avfall i flera av de fall som tullen redovisar. Eller om det överhuvudtaget har emd brottslig verksamhet att göra.

Tullverkets stoppade avfallsexporter 2024
Länsstyrelse, antal ärenden
  • Västra Götaland, 24 ärenden på sammanlagt 562 777 kg
  • Skåne, 9 ärenden på sammanlagt 106 867 kg
  • Stockholm, 46 ärenden på sammanlagt 729 167 kg
  • Gävleborg, 9 ärenden på sammanlagt 130 625 kg

Totalt 88 ärenden på sammanlagt 1 529 436 kg

Tullverkets stoppade avfallsexporter 2023
Länsstyrelse, antal ärenden
  • Västra Götaland, 20 ärenden på sammanlagt 228 101 kg
  • Skåne, 11 ärenden på sammanlagt 174 732 kg
  • Stockholm, 11 ärenden på sammanlagt 120 290 kg
  • Gävleborg, 4 ärenden på sammanlagt 62 487 kg
  • Norrbotten, 1 ärende på 11 340 kg

Totalt 47 ärenden på sammanlagt 596 950 kg

Tullverkets stoppade avfallsexporter 2022
Länsstyrelse, antal ärenden
  • Västra Götaland, 15 ärenden på sammanlagt 158 975 kg
  • Skåne, 11 ärenden på sammanlagt 173 870 kg
  • Stockholm, 41 ärenden på sammanlagt 623 193 kg
  • Gävleborg, 4 ärenden på sammanlagt 86 500 kg

Totalt 71 ärenden på sammanlagt 1 042 538 kg

Tullverkets stoppade avfallsexporter 2021
Länsstyrelse, antal ärenden
  • Västra Götaland, 12 ärenden på sammanlagt 119 447 kg
  • Skåne, 15 ärenden på sammanlagt 189 197 kg
  • Stockholm, 24 ärenden på sammanlagt 258 520 kg
  • Gävleborg, 4 ärenden på sammanlagt 59 502 kg

Totalt 55 ärenden på sammanlagt 626 666 kg

Läs mer:

Upptäck mer från Svenssons Nyheter

Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.

Kommentera gärna med hjälp av ett Mastodonkonto

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.