I CH Hermanssons bok om den svenska storfinansen från 1960-talet, Monopol och storfinans – de 15 familjerna, förekommer Kalmarfamiljen Jeansson bland de 15 familjerna. Detta omnämnande är främst baserat på familjens intressen i livsmedelsindustrin och rederinäring samt att flera medlemmar av familjen suttit i styrelsen för många viktiga storföretag. Familjen kan dock egentligen inte sägas ha tillhört den svenska storfinansen år 1963 om vi använder den statliga koncentrationsutredningens kriterier.
Johan Jeansson (1831-1896) bildade 1865 Kalmar Sunds Ångbåtsbolag och 1869 inköpte han också Kalmar ångkvarn som snart utvecklades till att bli ett av de tsörsta kvarnbolagen i Sverige. Johan fick tio barn och flera av dem blev verksamma inom industrin. Andra inom politiken så som John Jeansson (1865-1953). Denne var också chef för familjens kvarnbolag och av detta ägda Ångbåts AB Kalmarsund och satt i Handelsbankens styrelse samt ägde majoriteten i tobaksföretaget Carl Blomquist Fabrik AB i Oskarshamn från 1887. I Kalmar Ångkvarn (tills bolaget såldes till Wenner-Gren (Kungsörnen) vid mitten av 50-talet och nedlades år 1957) och Ångbåts AB Kalmarsund tog Birger Jeansson (1894-?) över efter John Jeansson. Johan Jeansson och John Jeansson deltog också i grundandet av järnvägsbolaget Kalmar-Berga Järnväg.
I tobaksföretaget i Oskarshamn fick från 1898 sonen Theodor Vilhelm Jeansson (1875-1937) som disponent och denne var 1912 drivande i att försöka stoppa bildandet av ett statligt tobaksmonopol genom bildandet av Förenade Svensk Tobaksfabriker år 1912. 1915 övertogs dock allt av Svenska Tobaksmonopolet.
Sonen Ragnar Jeansson (1873-1942) var verksam i familjens grosshandlarfirma och startade år 1905 Margarin AB Svea som utbyggdes till en av Sveriges största margarinfabriker, delvis på grund av ett monopolkontrakt med den svenska armén och flottan under första världskriget. Han gifte sig med sysslingen Tyra Wilhelmina Brun (1879-1953). Sonen Ragnar Jeansson (1899-1972) blev VD i Margarin AB Svea och blev sen styrelsemedlem i Margarinbolaget. Ragnar Jeansson grundade också Kalmar Marzipanfabrik år 1938. Ett företag som ägdes av familjen fram till 1960-talet nån gång då det såldes till Margarinbolaget.
En annan syssling, Harald Jeansson (1881-1964) övertog sin fars kol- och rederifirma L.Jeansson med dotterbolag som Kalmar Rederi AB, Rederi AB Kjell och Rederi AB Mercurius.
Från en gren av familjen härstammar den man som i modern tid varit chef för Volvo Personvagnar AB, Lennart Jeansson (1941-) och som fortfarande sitter i många storföretags styrelser, däribland Stena. Även Tedde Jeansson, som på 1970- och 1980-talet samarbetade med Anders Wall, kommer förmodligen från denna stora Kalmarsläkt.
Läs mer: Slottshotellet, Ljungnäsvillan, Bergagården, Villa Hertha, Lilla Hovet, Kalmar Golfklubb, Kronobageriet, Ludvigshuset,
Intressant?
Andra bloggar om: Jeansson, Kalmar, Margarinbolaget, Margarin AB Svea, Lennart Jeansson, Johan Jeansson, John Jeansson, Theodor Vilhelm Jeansson, Ragnar Jeansson, Birger Jeansson, Tobak, Kalmar Ångkvarn, Ekonomi, Historia, Samhälle
Technorati: Jeansson, Kalmar, Margarinbolaget, Margarin AB Svea, Lennart Jeansson, Johan Jeansson, John Jeansson, Theodor Vilhelm Jeansson, Ragnar Jeansson, Birger Jeansson, Tobak, Kalmar Ångkvarn, Ekonomi, Historia, Samhälle
Powered by ScribeFire.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.